Par Eiropas Savienības dalībvalstu fiskālās un strukturālās politikas izvērtējumu Briselē
18.janvārī Briselē notika kārtējā
ES Ekonomikas un finanšu ministru padomes sanāksme. Latvijas
pozīciju tajā pārstāvēja finanšu ministrs Oskars Spurdziņš un
citas atbildīgās amatpersonas. Latvijas nostāja sanāksmē
izskatāmajos jautājumos tika apstiprināta Ministru kabineta
17.janvāra sēdē un Saeimas Eiropas lietu komisijas 14.janvāra
sēdē. ECOFIN sanāksmes darba kārtībā bija seši jautājumi.
1. Stabilitātes un izaugsmes pakts – pārmērīga budžeta
deficīta procedūras piemērošana (Grieķija un Ungārija).
Komisija ieteica Padomei pieņemt lēmumu par to, ka Grieķija un
Ungārija nav veikušas efektīvus pasākumus budžeta deficīta
novēršanai tām adresētajos Padomes ieteikumos noteiktajā termiņā.
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta piedāvāto
Padomes lēmumu pieņemšanu.
2. Stabilitātes un izaugsmes pakts – pārmērīga budžeta
deficīta procedūras piemērošana (Kipra, Čehijas Republika, Malta,
Polija un Slovākija).
Komisija ziņojumā secināja, ka Kipra, Čehijas Republika, Malta,
Polija un Slovākija līdz noteiktajam termiņam ir izpildījušas
Padomes ieteikumus un šobrīd nav nepieciešami papildu pasākumi šo
valstu pārmērīga budžeta deficīta novēršanai.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai Komisijas
ziņojumu.
3. Stabilitātes un izaugsmes pakts – pārmērīga budžeta
deficīta procedūras piemērošana (Vācija un Francija).
Komisija sagatavojusi ziņojumu par situāciju Vācijā un Francijā
saistībā ar to pienākumiem pārmērīga budžeta deficīta procedūras
ietvaros atbilstoši Eiropas Kopienu tiesas 2004.gada 13.jūlija
spriedumam. Vācijas un Francijas valdību veiktie pasākumi kopumā
ir atbilstoši, lai novērstu pārmērīgu budžeta deficītu līdz
2005.gadam, tomēr nepieciešams turpināt šo valstu saistību
izpildes uzraudzību.
Latvijas pozīcija: Latvija pieņem zināšanai Komisijas
ziņojumu par situāciju Vācijā un Francijā un atbalsta Padomes
secinājumu par to, ka šajā brīdī nav jāsper tālāki soļi
atbilstoši pārmērīga budžeta deficīta procedūrai attiecībā pret
minētajām valstīm.
4. Stabilitātes un izaugsmes pakts – Padomes viedoklis par
Čehijas, Luksemburgas, Nīderlandes, Austrijas un Zviedrijas
2004.gada atjaunotajām stabilitātes un konverģences
programmām.
Izskatītas 2004.gada atjaunotās stabilitātes un konverģences
programmas un Eiropas Komisijas (EK) šo programmu novērtēšanas
dokumenti un Padomes viedokļu projekti.
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta Padomes viedokļu
apstiprināšanu.
5. Stabilitātes un izaugsmes pakta pārskatīšana.
Eiropas Komisija ir sagatavojusi dokumentu par nepieciešamajām
izmaiņām Stabilitātes un izaugsmes paktā, kas iezīmē iespējamos
likumdošanas grozījumus. Priekšlikumi tiek izteikti par
preventīviem pakta pasākumiem, pārmērīga budžeta deficīta
procedūras (EDP) ieviešanu un vadību.
Latvijas pozīcija: Latvijas pozīcija balstās uz vispārīgo
nostāju, ka līdz šim Stabilitātes uz izaugsmes pakts kopumā
nodrošinājis to, ka ES dalībvalstis īsteno tādu fiskālo politiku,
kas veicina valsts finanšu stabilitāti vidējā un ilgtermiņā.
Tomēr, ņemot vērā to, ka pašlaik pakts vai veids, kādā tas tiek
interpretēts/ieviests, ne vienmēr ir makroekonomiski pamatots,
Latvija var atzīt grozījumu nepieciešamību, bet tiem ir jābūt
tādiem, kas nekādā gadījumā nenoved pie pakta (un tā
interpretācijas/ieviešanas) novājināšanas un, ilgtermiņa
skatījumā, uzticamības samazināšanas Ekonomiskajai un monetārajai
savienībai.
6. Par ikgadējo EPC ziņojumu par strukturālajām
reformām.
Padomes izveidotā Ekonomikas politikas komiteja (EPC) ir
sagatavojusi ikgadējo EPC ziņojumu par strukturālajām reformām,
kurā norāda uz septiņām galvenajām jomām, kurām jāpievērš
pastiprināta uzmanība, lai nodrošinātu Lisabonas stratēģijas
mērķu – augstākas izaugsmes un nodarbinātības – izpildi: zināšanu
sabiedrības veidošana un inovāciju attīstība; ES iekšējā tirgus
attīstība; uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides veidošana; darba
tirgus attīstība, lai nodrošinātu augstāku nodarbinātību un
sociālo kohēziju; vides ilgtspējas nodrošināšana; finanšu
ilgtermiņa ilgtspējas nodrošināšana un valsts finanšu kvalitātes
uzlabošana; ārējās atvērtības nodrošināšana.
EPC ziņojumā ir īss katras ES dalībvalsts raksturojums (katrai
valstij 1 lpp.), kas sastāv no 3 daļām: uzdevumi, kas definēti
2004.gada Vispārējo ekonomikas vadlīniju īstenošanas ziņojumā;
attīstība pēdējā gada laikā un jomas, kurās ir nepieciešams
tālākais progress.
EPC ziņojumā ir norādīts, ka, lai nodrošinātu Lisabonas
stratēģijas mērķu izpildi, Latvijai ir nepieciešamas tālākās
reformas šādās jomās:
• jāturpina uzņēmējdarbībai labvēlīgas vides veidošana;
• jāuzlabo produktivitāte, kā pamatuzdevumi izvirzīti izglītības
efektivitātes tālāka mērķtiecīga uzlabošana, zinātnes,
tehnoloģiju attīstības un inovāciju sistēmas attīstības
nodrošināšana;
• jārisina darba tirgus strukturālās problēmas, īpaši ilgtermiņa
bezdarbs un jauniešu bezdarbs;
• jāveic reformas reģionālo atšķirību samazināšanā un darbaspēka
mobilitātes paaugstināšanā;
• jāveic tīkla infrastruktūras liberalizācija un jāstiprina
regulatora spēja.
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta EPC ziņojumā par
strukturālajām reformām paustās rekomendācijas.
Finanšu ministrijas preses dienests