Par Eiropas autorūpniecības konkurētspējas veicināšanu
Aizvadītajā nedēļā kopīgajā preses
konferencē Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Ginters
Ferhoigens un Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (EARA)
prezidents un koncerna “Volkswagen” ģenerāldirektors Bernds
Pišetsrīders aizsākuši jaunu iniciatīvu Eiropas automobiļu
rūpniecības konkurētspējas veicināšanai. Tiks izveidota augsta
līmeņa amatpersonu grupa ar nosaukumu “CARS 21“. Grupas mērķis ir
izstrādāt rekomendācijas Eiropas autorūpniecības konkurētspējas
paaugstināšanai visā pasaulē. Komisārs G.Ferhoigens arī paziņoja
par savu nodomu atvieglot autorūpnieku dzīvi, plašāk pielietojot
ANO noteikumus, vienkāršojot automobiļu tipu apstiprināšanu
Eiropas Savienībā (ES).
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Ginters
Ferhoigens: “Esmu pārliecināts, ka ES spēj konkurēt, ja
piedāvāsim labāku kvalitāti, labāku tehnoloģiju un labākus
pakalpojumus. Ekonomiskums, tīrība un drošība – tas ir ceļš uz
priekšu. Es vēlētos, lai “CARS 21” izstrādā konkrētas, drosmīgas
un novatoriskas idejas un rekomendācijas par to, kā mēs varētu
izcīnīt izdevīgāko vietu globālajās autosacīkstēs.”
EARA prezidents Bernds Pišetsrīders: “Eiropas
autorūpniecība vēlas būt spēcīgas Eiropas spēcīga partnere. Es
atzinīgi vērtēju kopīgos centienus nostiprināt Eiropu kā
efektīvu, stabilu, konkurētspējīgu un ienesīgu iekšējo tirgu mūsu
rūpniecības nozarei, panākot pilnīgu un strauju kopējā tirgus
izveides pabeigšanu. Gribētu pateikties vicepriekšsēdim
Ferhoigenam par viņa vadošo lomu “CARS 21” izveidē.”
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieka G.Ferhoigena vadībā
tiek veidota augsta līmeņa amatpersonu grupa “Konkurētspējīga
autorūpniecības regulēšanas sistēma 21.gadsimtam – “CARS
21””.
Grupā strādās ievērojami ES autonozares, dalībvalstu, Eiropas
Parlamenta, arodbiedrību, nevalstisko organizāciju, automobilistu
un Eiropas Komisijas pārstāvji. Grupas galvenie uzdevumi būs
kompleksas stratēģijas izstrādāšana ilgtspējīgai rūpniecības
nozares attīstībai; labāko iespējamo regulēšanas paņēmienu
noteikšana, kā arī tādu apstākļu radīšana, lai panāktu, ka
jaunievedumi Eiropas rūpniecībā tai piešķirtu priekšgājēja
priekšrocības.
Pirmā grupas sanāksme paredzēta šā gada martā. 2005.gadā plānotas
vēl divas sanāksmes, lai grupa varētu izstrādāt savas
rekomendācijas līdz 2005.gada nogalei. Pēc tam Eiropas Komisija
uz to pamata 2006.gada sākumā sagatavos priekšlikumus konkrētiem
pasākumiem autorūpniecības konkurētspējas paaugstināšanai.
ES autorūpniecība sastopas ar daudziem izaicinājumiem. Ražošanas
efektivitātes ziņā ES autorūpniecība atpaliek no ASV un Japānas.
Darba ražīgums ES piecpadsmitniekā ir par 25 % zemāks nekā ASV un
par 30 % zemāks nekā Japānā. Darba izmaksas par nostrādāto stundu
ES piecpadsmitniekā ir salīdzināmas ar izmaksām ASV, taču ir par
10 % augstākas nekā Japānā un gandrīz trīs reizes pārsniedz
līdzīgas izmaksas Korejā. Ir jārisina svarīgas tehnoloģiskās
problēmas, jo īpaši degvielas elementu jomā. Konkurence un
jaunievedumi būs tie faktori, kas noteiks Eiropas autorūpniecības
dzīvotspēju un efektivitāti.
2004.gada novembrī publicētais ziņojums par Eiropas konkurētspēju
sniedz padziļinātu autorūpniecības nozares konkurētspējas,
priekšāstāvošo uzdevumu un nākotnes stratēģijas analīzi.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā