Par atļauju aprīkot automobiļus ar satiksmes drošības ierīcēm
Saskaņā ar Eiropas Komisijas
18.janvārī pieņemto lēmumu tuva darbības rādiusa radariem, kas,
atklājot sadursmes draudus, automātiski iedarbina automašīnas
bremzes, vajadzētu kļūt pieejamiem jau no 2005.gada vidus.
Lēmums, ar ko piešķir īpašu radiofrekvenču diapazonu tuva
darbības rādiusa radaru ierīcēm, ir radies pēc Eiropas Komisijas,
Eiropas Savienības (ES) radiofrekvenču spektra un satiksmes
drošības ekspertu divu gadu ilga neatlaidīga darba. Saskaņā ar
Eiropas ceļu drošības rīcības programmu ceļu satiksmes negadījumu
upuru skaitam ES līdz 2010.gadam jāsamazinās uz pusi.
Informācijas sabiedrības un mediju komisāre Vivjēna
Redinga uzskata: “Tuva darbības rādiusa radari var glābt
dzīvības. Šī novatoriskā tehnoloģija, ko daļēji ar ES finansēto
pētījumu atbalstu ir izstrādājusi rūpniecības nozare, samazinās
satiksmes negadījumu biežumu, smagumu un izmaksas. Šodienas
lēmums piešķir radiofrekvenču diapazonu tuvas darbības rādiusa
radariem, vienlaikus novēršot radio traucējumus citiem
lielākajiem šo frekvenču lietotājiem. Līdz ar to Eiropas Komisija
ir radījusi stabilu juridisko bāzi tuvas darbības rādiusa radaru
iekārtu tirdzniecībai ES tirgū. Ceru, ka autorūpniecība pilnībā
izmantos šo iespēju.”
Lai atļautu izmantot tuva darbības rādiusa radarus, bija jārod
pieeja visā ES izmantojamam radiofrekvenču diapazonam. Eiropas
Komisija rīkojās atbilstoši 2002.gada lēmumam par radiofrekvenču
diapazoniem, kas paredz koordinētu ES pieeju jautājumos par
radiofrekvenču spektru. Tā kā visas radiofrekvences jau tagad
tiek intensīvi izmantotas, tika izvirzīts uzdevums panākt, lai
tuva darbības rādiusa radaru ierīces darbotos tajos pašos
frekvenču diapazonos, kas šobrīd tiek izmantoti citiem svarīgiem
mērķiem, ieskaitot mobilos telefonsakarus, meteoroloģijas
satelītus, radioteleskopus un policijas radarus. Tādējādi Eiropas
Komisijai bija jāpanāk, lai tuvas darbības rādiusa radari
nenodarītu kaitējumu, piemēram, laika apstākļu novērojumiem vai
mobilo sakaru sistēmu drošībai. Šā iemesla dēļ Eiropas Komisija
uzdeva Eiropas Pasta un telekomunikāciju vadību konferencei
sagatavot detalizēti izstrādātus līdzekļus traucējumu novēršanai,
kā arī konsultējās ar Radiofrekvenču diapazonu komiteju, kas bija
sniegusi labvēlīgu atzinumu.
Tuvas darbības diapazona radaru izmantošana, ko tagad atļauj
Eiropas Komisija, ir pirmais plašākais pielietojums īpaši
plašajam frekvenču diapazonam Eiropā. Īpaši plašo frekvenču
diapazons ir mazjaudīga bezvadu tehnoloģija, kas izmanto spektru,
ko lieto citi raidpakalpojumi. Pēc Kopienas atbalstīto pētījumu
veikšanas tiek izstrādāti arī daudzi citi šīs tehnoloģijas
praktiskie pielietojumi, piemēram, intensīvas bezvadu pārvades
sistēmu radīšanai vietējā tīklā un cietušo meklēšanai ārkārtas
situācijās.
Lēmums, kam jāstājas spēkā 2005.gada vidū, ļauj noteiktā laika
posmā izmantot 24 gigahercu frekvences diapazonu tuva darbības
rādiusa radaru izmantošanai ES teritorijā. Pēc 2012.gada, kad
radarus izmantojošo automobiļu skaits varētu būt pieaudzis
tiktāl, ka tas ietekmētu citus bezvadu pakalpojumus, jaunajiem
automobiļu radariem nāksies izmantot citu frekvenču diapazonu (79
GHz), kas jau saskaņota ar agrāko Komisijas lēmumu
2004/545/EK.