Piektais gads Turaidas apkārtnē
Muzeja krājumā esošie avoti, kas vēsta par 1905.gada revolūciju, iegūti ekspedīcijās no 1963. līdz 1976.gadam. Ar Turaidas muižas vēstures izpēti nodarbojas krājuma nodaļas speciālistes Everita Tanne un Līga Kreišmane.
Turaidas muižas kalējs Andrejs Šenbergs |
20.gs. sākumā Turaidā izveidojās
savdabīgs sociāli ekonomiskais stāvoklis. Muižas īpašnieks barons
Baltazars fon Kampenhauzens bija vecs vīrs un vairāk laika
pavadīja ārpus Turaidas. 1905.gada revolūcijas laikā viņš atradās
savos Igaunijas īpašumos. Muižas nomnieki daļu rentes atstrādāja
muižā, bet biežāk gāja meža darbos. Tādējādi muižā kalpu bija maz
un tie paši labi atalgoti.
Atmiņas vēsta, ka barons Kampenhauzens pret saviem ļaudīm bijis
taisnīgs un dažkārt pat atlaidis renti. Par to liecina kāda
turaidieša atmiņas: “Kādam saimniekam bija slikta raža, zirgs
nosprāga, un viņš lūdza muižkungu (tā vietējie turaidieši sauca
muižas pārvaldnieku), lai atlaiž maksu, bet tas neparko
nepiekrita. Tad saimnieks gāja pie barona. Tas parakājās pa
krāsns augšu un iedeva simtnieku, tik piekodināja, lai nevienam
nestāsta.”
Aģitatori
Visās atmiņās aculiecinieki min
aģitatorus, kuri ieradušies no Rīgas. Pārsvarā tie bija pagastā
nepazīstami, sveši cilvēki. Viņi ieradās slepus, sarīkoja tikai
vienu sapulci un tikpat slepus pazuda. A.Caune atmiņās min:
“Nevienam apkārtnē nebija lielas skaidrības, kas ir “revolūcija”,
ko šis vārds sevī ietver, bet bija bieži dzirdējuši, ka Krievijā
tāda notiekot.” Citviet aģitatori bija viesstrādnieki, piemēram,
Bīriņos tie bija amatnieki no Cēsīm.
Īpaša pētījuma vērtas ir aģitatoru runas, kuras tika speciāli
iestudētas un sagatavotas. Lietā tika likta skatuves māksla un
emociju spēle. Pēc šādām runām pūlis bija gatavs krist transā un
dažkārt pat pastrādāt visbriesmīgākās lietas. Šādi augstas klases
oratori pārsvarā uzstājās pilsētu mītiņos. Laukos aģitatori
ieradās aprīlī un maijā, un tie pārsvarā bija stažieri. Aģitatora
runa uz zemnieku atstāja dziļu iespaidu. Runa bija par muižas
pārņemšanu, ieroču iegūšanu un bruņošanos. Uz sapulcēm ieradās
cilvēki arī no citiem pagastiem.
Radikālām pārmaiņām noskaņotie ļaudis saņēma konkrētus uzdevumus,
dažkārt tos deva pat lozēšanas ceļā. Biežāk gan gadījās, ka
pagastā aģitatori atkārtoti vairs neieradās. Nesaņemot jaunus
norādījumus un ierosinājumus, cilvēki nezināja, ko darīt, un līdz
ar to pagastā revolūcija pieklusa vai pat apsīka. Rīgas apriņķī
daļa pagastu bija pasīvi un daļa – ļoti aktīvi. Savukārt
iedzīvotāju vidū bija atbalstītāji, pasīvie un protestētāji.
Turaidieši vairāk nosliecās uz pasīvo revolucionāru pusi.
Uzsaukumi un proklamācijas
1905.gada pavasarī sociāldemokrāti
izplatīja lapiņas, kas lauku iedzīvotājus aicināja cīnīties par
pilsoņu vienlīdzību likuma priekšā un demokrātisku pašvaldību
ievēlēšanu. Bija arī norādes uz pretošanās kustības formām, kas
būtu lietojamas laukos. Īpaši tika uzsvērts, ka jāizvairās no
īpašuma postīšanas.
Turaidā liela loma progresīvo ideju izplatīšanā bija pagasta
turīgākajiem saimniekiem. Kultūras un sabiedriskajā dzīvē aktīvi
iesaistījās “Ķeipānu”, “Saliņu”, “Skrāpju”, “Pūtēju”, “Anniņu”,
“Kalna Melderu” māju saimnieki ar savām ģimenēm. Par progresīvo
ideju centru kļuva dzirnavas, kuru saimnieks regulāri abonēja
laikrakstu “Dienas Lapa”. Tā saviem lasītājiem stāstīja, kas ir
revolūcija, kā darbojas parlaments, kas ir demokrātija u.tml.
Tika aprakstīti streiki, demonstrācijas un mītiņi. Ar avīzes
saturu varēja iepazīties ikviens, kas iegriezās “Kalna Melderu”
dzirnavās.
Ļoti daudzās atmiņās kā progresīvo ideju sludinātāji tiek minēti
vietējie skolotāji. Arī Turaidas pagastā par revolucionārās
darbības centru kļuva Turaidas ministrijas skola. Turaidieši
skolotāju Niedrīti uzskatīja par sociālistu. Rīgā mācoties, viņš
bija iestājies sociālistu pulciņā. Vakaros pie skolotāja pulcējās
jaunatne, tur tika dalītas sociālistu “grāmatiņas”. Ko
respondents saprot ar vārdu “grāmatiņa”, grūti teikt, taču
iespējams, ka tās bija sociāldemokrātu brošūras un uzsaukumi.
Atmiņu pieraksti liecina, ka revolūcija vismaz Turaidā un Siguldā
bijusi dziesmota. Vēsturnieki uzskata, ka iemīļotākā Piektā gada
revolucionāru dziesma bija “Latvija, mosties!”. Turaidā un
Siguldas apkārtnē pierakstītajās atmiņās kā visvairāk dziedātā
minēta dziesma “Kas paši staigā driskās”. Savukārt Bīriņos vairāk
dziedājuši dziesmu “Viens saucējs sauc pie Daugavas”. Jānis
Akuraters revolucionāro notikumu iespaidā uzrakstīja vēlāko
revolucionāru himnu “Ar kaujas saucieniem uz lūpām”.
Dedzināšana
Kalnamelderu dzirnavās Arhīva foto |
Kopumā revolūcijas laikā bija 859
dedzināšanas gadījumi. Pieminot nodedzinātās muižas un pilis,
tiek pausts nosodījums, negatīva attieksme pret šo atriebības
veidu. Taču parasti aizmirst soda ekspedīciju nodedzinātās
zemnieku un saimnieku sētas.
Cīņas ieročus un metodes ierosināja lielākoties aģitatori, un ne
vienmēr tie bija paši godprātīgākie līderi. Tāpēc zemnieks ķērās
pie šīs radikālās cīņas metodes, iznīcināja ienaidniekam
visdārgāko un dzīvībai svarīgāko. Kultūrvēstures un arhitektūras
kontekstā ir redzama atšķirība starp zemnieka koka mājeli un vācu
barona muižu, taču vēstures pētniekam gan viena, gan otra ir ēka,
dzīvojamā māja.
Pajumte, patvērums, drošība. Šie vārdi pat skan līdzīgi, un, kad
šie apstākļi ir apdraudēti vai pat tiek iznīcināti, rodas
ilūzija, ka pats ienaidnieks arī ir uzveikts. Kam nāca par labu
šādas ilūzijas radīšana – arī tas ir pētījuma vērts.
Cilvēki dežurēja un sargāja savus īpašumus, lai nenodedzina, jo
strīdi dažkārt izcēlās sapulču debatēs arī starp lielsaimniekiem,
bezzemniekiem un amatniekiem. Piemēram, kurpnieks sastrīdējās ar
zemnieku, un viens otram draudēja nodedzināt māju vai kūti.
Cilvēki rudens vakaros tramīgi skatījās pa logu, vai nedeg
Nurmižu muiža, jo klīda baumas par dedzināšanu. Pie mājām, kas
neatbalstīja revolūciju un tajā neiesaistījās, tika izkārti balti
karogi. Varbūt tas bija veids, kā pasargāt savu īpašumu.
Siguldas apkārtnē nodega 14, bet pavisam Rīgas apriņķī 69 muižas.
To vidū nebija ne Turaidas, ne Siguldas, ne Krimuldas un Bīriņu
muižas. Vidzemē un Kurzemē nopostīja 430 muižas. Savukārt soda
ekspedīcijas dedzināja zemnieku sētas, kopā nodega 300 viensētas.
Par to, cik pie šiem gandrīz 800 dedzināšanas gadījumiem vainīgi
bija latvieši, nav precīzu ziņu, jo arī soda ekspedīcijas
dedzināja krogus un citus muižu īpašumus.
Hēgelis uzskata, ka brīvība saistāma ar cilvēka gara dzīvi,
cilvēks var būt atkarīgs, bet tas neliedz viņam būt lepnam un
apzināties gara brīvību. Uz 1905.gada revolūcijas notikumu fona
es gribētu apgalvot, ka šāda brīvība ir diezgan apšaubāma. Šai
sakarā jāmin Latvijas vēsturē maz pētītā alkoholisma
problēma.
19.gs. beigās latviešu intelektuāļi “Dienas Lapā” rakstīja, ka
jāmaina apstākļi, lai mazinātu daudzus sociālus netikumus,
tostarp arī žūpību. Jau vēsturiski kroģēšanas tiesības un krogu
ierīkošana, kā noteikts Baltijas civillikumā, bija bruņniecības
un muižu reāltiesības. 1900.gadā Krievijā un vēlāk arī Baltijā
ieviesa spirta monopolu, kas sekmēja daudzu krogu slēgšanu. Bet
krogam bija daudz plašu funkciju. Līdz tautas namu atvēršanai tā
bija pulcēšanās vieta ar kultūrizglītojošu raksturu.
Par to, ka alkoholisms bija problēma, liecina 1905.gada
revolūcijas laikā veiktie pasākumi – dzertuvju slēgšana un
alkohola monopola likvidēšana. Pārtrauca dzērienu ražošanu,
tautas sapulču dienā slēdza veikalus un krogus. Uzņēmumos uzlika
naudas sodu strādniekiem, kas darba laikā lietoja alkoholu, un
par iegūtajiem līdzekļiem tika pirkti ieroči.
Laukos plaši izvērtās atturības kustība, kas bija saistīta ar
monopolveikalu slēgšanu un dažkārt pat demolēšanu. Lēdurgā uz
kroga sienas bija rakstīts “Kampenhauzena slaucamā govs”, bet uz
kroga durvīm – “muļķu slauktuve”. Skolotāji zemniekiem stāstīja
par dzeršanas sekām – postu un nabadzību.
Turaidas pagastā 1905.gada 8.decembrī tika ievēlēta jaunā pagasta
valde, ko sauca par rīcības komiteju. Tās darbības laiks bija
īss. Kā liecina turaidiešu atmiņas, rīcības komiteja atbrīvoja no
amata pagasta vecāko, pagastmājā no sienas noņēma cara ģīmetni,
atlaida magazīna priekšnieku un labību izdalīja trūcīgiem
zemniekiem.
Represijas
Revolūcijas apspiešanai 1905.gada
novembrī pēc cara pavēles izveidoja speciālu soda ekspedīciju no
gvardes pulkiem un kazakiem. Soda ekspedīcija caurstaigāja
Latviju un sodīja ikvienu, kas bija izrādījis kaut vismazāko
nepaklausību. Sodāmo sarakstus pārsvarā sastādīja muižu
pārvaldnieki, baroni ar saviem dēliem un arī mācītāji. Kā piemēru
var minēt Lēdurgas un Turaidas draudzes pirmo latviešu mācītāju
Augustu Spalviņu, kas bija Valmieras krodzinieka dēls. Izstudējis
par mācītāju, viņš atstājis savu līgavu latvieti un apprecējās ar
vācieti, arī pats kļuva par kārkluvācieti, bija ļoti kundzisks,
turējās kopā ar baronu. Ļaudis mācītāju nemīlēja, jo no kanceles
viņš vienmēr bārās, lādējās par dzeršanu un netiklu dzīvi.
Mācītājs bija visus izsekojis un kļuva par galveno
tiesnesi.
Turaidā soda ekspedīcija ieradās 1906.gada 27.janvārī un apmetās
Turaidas pagastmājā. Turaidieši nebija rīkojuši demonstrācijas un
bojājuši muižnieka īpašumus, taču sods pienācās par rīcības
komitejas darbību. Visiem, kas bija tajā darbojušies, paziņoja,
ka jāierodas uz pēršanu. Pagastmāja atradās iepretī skolai,
skolēniem bija stingri aizliegts skatīties pa logiem, bet viņi
tāpat visu redzēja. Šķūnī novietoja velējamo solu, uz kura pēc
kārtas pēra “nepaklausīgos” turaidiešus.
Daudzviet revolucionārus jau laikus pabrīdināja par soda
ekspedīcijas ierašanos un viņi paguva aizbēgt. Tā bija arī ar
Turaidas rīcības komitejas priekšsēdētāju Jāni Bērziņu. Vēlāk
viņu tomēr notvēra un sodīja. Uz pēršanu bija jāierodas Siguldā
Gāles krogā. Viņš dabūja 50 sitienu. Mājās brauca ratos stāvus,
pēc tam ilgi gulēja uz vēdera un vēl visu vasaru nekāds
strādātājs nebija.
Pēc pēršanas lielākai daļai steidzami bija vajadzīga medicīniskā
palīdzība, bet vācu ārsti atteicās to sniegt. Tā Lodes muižas
rentnieks Vilciņš ārstu vedis no Straupes un nav teicis, pie kāda
slimnieka ved. Tādā veidā tika izglābtas vairāku cilvēku
dzīvības, jo pēršana bija ārkārtīgi nežēlīga.
Jolanta Dukaļska
Indivīds un revolūcija
Turaidas muižas pārvaldnieka
jaunajā mājā vakar, 20.janvārī, notika 1905.gada revolūcijas
simtgadei veltīta konference, ko rīkoja Rīgas rajona padome,
Turaidas muzejrezervāts un Siguldas novada dome. Vēsturnieki,
filozofi, literāti un novadpētnieki runāja par to, kā Piektais
gads dzīvo tautas atmiņā un folklorā, referēja par revolūcijas
attiecībām ar indivīdu un īpaši pievērsās Raiņa, Hermaņa Enzeliņa
un Kārļa Ulmaņa saskarsmei ar revolūciju.
Ievadot diskusiju par indivīdu un revolūciju, muzeja direktore
Anna Jurkāne atgādināja, ka līdz Piektā gada spontānajiem
notikumiem jau bija noiets garš tautas atmodas un garīgās
attīstības ceļš. Jau bija notikusi latviešu tautības pāraugšana
nācijā. Tieši Turaidā tā sauktajā Šveices mājā 1848.gadā notika
pirmā skolotāju sapulce, kurā gan vēl runāja vācu mēlē, bet
daudzi referenti jau pauda jaunlatviešu uzskatus un domas.
1869.gadā Kronvalda Atis skolotāju sapulcē pirmo reizi runāja
latviešu valodā. Nākamajā sapulcē viņš nolasīja referātu par
latviešu dainām un mudināja skolotājus piedalīties to vākšanā.
“Pēc konferences skolotāji ar tautas dziesmām pieskandina Liepu
dārzu pie Turaidas pils, pretī tagadējam Dainu kalnam, kur
20.gadsimta beigās simtiem koncertos tika pausts atbalsts
Dziedošajai revolūcijai.”
Tilti no simt un vairākus gadus senas vēstures uz šodienu un
nākotni tika mesti arī konferences gaitā.
Par 1905.gada revolūcijas notikumiem Turaidas muižā referēja
muzejrezervāta galvenā speciāliste vēstures maģistre Jolanta
Dukaļska. Referātu publicējam krietni saīsinātu.
“LV’’ informācija