Ministru kabineta noteikumi Nr.268
Rīgā 2010.gada 16.martā (prot. Nr.14 42.§)
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumam "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumam "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas" (turpmāk – apakšpasākums).
2. Projektu iesniegumus vērtē un atlasa, lēmumu pieņem un paziņo, kā arī atbalstu pieprasa saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai.
3. Apakšpasākuma mērķis ir atbalstīt komersantus, kas nodrošina enerģijas ražošanu no lauksaimnieciskas vai mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas, paredzot pārdot biogāzes koģenerācijas veidā saražoto elektroenerģiju. Ar biogāzi saprot anaerobās fermentācijas procesā iegūtu gāzi.
4. Apakšpasākuma īstenošanas vieta ir visa Latvijas teritorija, izņemot republikas pilsētas un novadu teritoriālās vienības – pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem.
5. Atbalsta pretendents ir:
5.1. komersants, kas ražo Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un mežsaimniecības produkciju;
5.2. kapitālsabiedrība, kuras dalībnieks ir šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētais komersants vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstības kritērijiem ir atzīta par atbilstīgu lauksaimniecības kooperatīvo sabiedrību, un kuras biedri ražo Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un mežsaimniecības produkciju, un kurai pieder ne mazāk kā 51 procents no kopējā kapitālsabiedrības daļu skaita.
6. Uz atbalstu pasākumā nevar pretendēt:
6.1. komersants, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
6.2. grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja statusam atbilstošs saimnieciskās darbības veicējs, kura zaudējumi pārsniedz pusi no pamatkapitāla un pēdējo 12 mēnešu laikā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas – ceturtdaļu no pamatkapitāla;
6.3. komersants, kurš ar tiesas lēmumu ir atzīts par maksātnespējīgu (tai skaitā atrodas sanācijas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā), kura saimnieciskā darbība ir izbeigta vai kurš saskaņā ar komercreģistrā pieejamo informāciju atrodas likvidācijas procesā.
7. Šo noteikumu 6.2.apakšpunktā minēto nosacījumu nepiemēro sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, ja pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas vēl nav pagājuši trīs gadi kopš to reģistrācijas.
8. Apakšpasākumā ir atbalstāmi ieguldījumi materiālos un nemateriālos aktīvos pēc projekta iesnieguma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā, ja tie paredzēti, lai izveidotu jaunu vai paplašinātu esošo ražotni, dažādotu produkciju ar jauniem produktiem vai būtiski mainītu ražošanas procesu esošajā ražotnē. Materiālos aktīvos ir atbalstāmas investīcijas jaunu iekārtu iegādē un būvniecībā (tai skaitā rekonstrukcijā), lai nodrošinātu enerģijas ražošanu no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas. Nemateriālos aktīvos ir atbalstāmas tiesības iegādāties patentu tiesības un licences. Komercsabiedrībām, kas atbilst Komisijas 2008.gada 6.augusta Regulas (EK) Nr.800/2008, kas atzīst noteiktas atbalsta kategorijas par saderīgām ar kopējo tirgu, piemērojot Līguma 87. un 88.pantu (Vispārējā grupu atbrīvojuma regula) (turpmāk – regula (EK) Nr.800/2008), I pielikumā minētajiem kritērijiem, ir atbalstāmas konsultāciju pakalpojumu izmaksas, kas tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu.
9. Atbalsta pretendents atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
9.1. īstenojot projektu, sasniedz atbilstošā apakšpasākuma mērķi;
9.2. izpilda vismaz vienu no šādām prasībām:
9.2.1. rada jaunas darba vietas;
9.2.2. saglabā esošās darba vietas;
9.3. attīsta un paplašina savu saimniecisko darbību;
9.4. investīcijas atbilst attiecīgajiem Eiropas Kopienas standartiem. Atbilstību šiem standartiem apliecina Eiropas Kopienas atbilstības sertifikāts vai ražotāja vai tā pilnvarotā pārstāvja izsniegta atbilstības deklarācija, kas pēc satura un formas atbilst attiecīgajiem normatīvajiem aktiem;
9.5. projekta iesniegumā pierāda ekonomisko dzīvotspēju atbilstoši šo noteikumu 11., 12. un 13.punktā minētajām prasībām;
9.6. vismaz 50 procentu no kopējām izejvielām enerģijas ražošanai spēj nodrošināt paša saimniecībā, ražojot Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un mežsaimniecības produkciju;
9.7. projekta uzraudzības laikā tiek pārdots vismaz 51 procents elektroenerģijas, kas saražota, izmantojot šim apakšpasākumam paredzēto atbalstu.
10. Atbalsta pretendents sagatavo biznesa plānu vismaz trijiem gadiem. Biznesa plānā ietver informāciju par:
10.1. komersanta pašreizējo darbību;
10.2. komersanta vadības sistēmu;
10.3. plānotajām darbībām;
10.4. ražošanas tehnoloģiju aprakstu, ražotnes principiālo shēmu, plānotajām jaudām un nepieciešamo izejvielu sastāva aprēķinu, ietverot arī informāciju par šo noteikumu 9.6.apakšpunktā minētā nosacījuma izpildi un iegūstamo enerģiju, kā arī digestāta apsaimniekošanas procesu, norādot apjomu un izmantošanas tehnoloģijas;
10.5. konkrētiem sasniedzamajiem mērķiem un darbības attīstību;
10.6. darbību īstenošanas un mērķu sasniegšanas laika grafiku;
10.7. nepieciešamajām investīcijām;
10.8. tirgus izpēti un nozares analīzi;
10.9. konkurenci;
10.10. realizācijas sistēmu (elektrības, siltuma realizāciju);
10.11. saimniecības stipro un vājo pušu, iespēju un draudu analīzi;
10.12. saimniecības darbības finanšu analīzi un naudas plūsmu;
10.13. citiem Lauku attīstības programmas un valsts atbalsta pasākumiem, kas nepieciešami mērķu sasniegšanai un saimniecības attīstībai (piemēram, apmācība, konsultācijas).
11. Šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētais atbalsta pretendents pierāda savu ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas. Ekonomiskā dzīvotspēja atbilst diviem no šādiem rādītājiem:
11.1. pašu kapitāls/aktīvu kopsumma ≥ 0,20;
11.2. apgrozāmie līdzekļi/īstermiņa kreditori ≥ 1,00 (no īstermiņa kreditoriem svītro īstermiņa nākamo periodu ieņēmumos ietverto valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu);
11.3. tīrā peļņa + nolietojums x 50 procentu ≥ 0.
12. Šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētais atbalsta pretendents pierāda savu ekonomisko dzīvotspēju gadā pēc projekta īstenošanas, un ekonomiskā dzīvotspēja atbilst visiem šo noteikumu 11.punktā minētajiem rādītājiem, kā arī palielina vismaz vienu no ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem par 0,05 salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas.
13. Šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minētā atbalsta pretendenta ekonomiskās dzīvotspējas rādītājs ir pozitīva naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, kā arī visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas, bet ne mazāk kā trīs gadus pēc kārtas. Naudas plūsmā naudas atlikumam katra mēneša beigās jābūt pozitīvam. Projekta iesniegumā norādītā naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas apliecina iespēju projektu ieviest un sasniegt mērķi.
14. Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendents personīgi vai elektroniska dokumenta formā saskaņā ar Elektronisko dokumentu likumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
14.1. projekta iesniegumu (1.pielikums) divos eksemplāros (ja iesniedz papīra formā), biznesa plānu (arī elektroniski) un atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai;
14.2. deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par komercsabiedrību deklarēšanas kārtību atbilstoši mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai;
14.3. šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētais atbalsta pretendents – Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodokļu samaksu un vidējo strādājošo darbinieku skaitu sabiedrībā pēdējos divos pārskata gados atsevišķi pa gadiem (izziņai jābūt izsniegtai ne agrāk kā mēnesi pirms projekta iesnieguma iesniegšanas). Ja atbalsta pretendents šo izziņu neiesniedz, Lauku atbalsta dienests to saņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un termiņā;
14.4. šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētais atbalsta pretendents – gada pārskatu (pilnu komplektu) par pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesniegšanas (kopiju (uzrāda oriģinālu)) saskaņā ar Gada pārskatu likumu;
14.5. atbalsta pretendents, kas saskaņā ar Gada pārskatu likumu nesniedz gada pārskatus, – gada ienākumu deklarāciju "Ieņēmumi no saimnieciskās darbības" par pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesniegšanas (kopiju (uzrāda oriģinālu)) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju;
14.6. zemesgrāmatu nodaļas izdotu nostiprinājuma uzrakstu (ja iesniedz papīra formā, – kopiju (uzrāda oriģinālu)) vai zemesgrāmatas apliecību par nekustamo īpašumu (ja iesniedz papīra formā, – kopiju (uzrāda oriģinālu)), vai ilgtermiņa nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas (ja iesniedz papīra formā, – kopiju (uzrāda oriģinālu)), – par nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu;
14.7. elektroenerģijas sistēmas operatora atzinumu par tehniskajām iespējām uzņemt saražoto elektroenerģiju sistēmā, kurai paredzēts pieslēgt palielināto vai jauno elektroenerģijas ražošanas jaudu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atļaujām elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu ražošanas iekārtu ieviešanai;
14.8. pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai vai rekonstrukcijai, kopā ar projekta iesniegumu papildus iesniedz akceptētu būvprojektu (tehniskā projekta stadijā) un tāmi (ja iesniedz papīra formā, – kopiju);
14.9. dokumentus, ko iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai triju mēnešu laikā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu:
14.9.1. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu. Ja iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus iesniedz triju mēnešu laikā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu, projekta īstenošanu var sākt tikai pēc iepirkuma procedūras izvērtēšanas un apstiprināšanas Lauku atbalsta dienestā. Lauku atbalsta dienests iepirkuma procedūru izvērtē un apstiprina mēneša laikā pēc apliecinošo dokumentu saņemšanas;
14.9.2. būvatļaujas (ja iesniedz papīra formā) kopiju (uzrāda oriģinālu);
14.9.3. kredītiestādes neatsaucamu izziņu par kredīta piešķiršanu (2.pielikums), ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts. Izziņu iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai vienu mēnesi pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu. Ja projekta īstenošanā atbalsta pretendents plāno ieguldīt privātos vai kādus citus naudas līdzekļus, tas iesniedz kredītiestādes izziņu par savu finanšu līdzekļu pieejamību projekta īstenošanai, kas apliecina, ka tā finanšu līdzekļi ir uzkrāti termiņdepozītā vai mērķkrājkontā uz termiņu, kas nav īsāks par trim mēnešiem no projekta iesniegšanas dienas Lauku atbalsta dienestā;
14.9.4. plānotās ražotnes jaudu pamatojošu tehnisko dokumentāciju, ņemot vērā iepirkuma rezultātus. Projekta iesniegumā norādītās attiecināmās izmaksas palielināt ir aizliegts.
15. Projektu iesniegumus sarindo pēc projektu atlases kritērijiem (3.pielikums). 3.kritēriju grupā minētās dzīvnieku vienības nosakāmas, izmantojot šo noteikumu 4.pielikumu. Uz šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minēto atbalsta pretendentu attiecina dzīvnieku vienības, kas pieder šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētajam komersantam vai tādas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedriem, kura atbilstoši normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstības kritērijiem ir atzīta par atbilstīgu lauksaimniecības kooperatīvo sabiedrību un kura ražo Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un mežsaimniecības produkciju. Ja projektu atlasē punktu skaits ir vienāds, priekšroka publiskā finansējuma saņemšanai ir atbalsta pretendentam, kas, īstenojot projektu, izdara investīcijas pašvaldībā ar mazāku teritorijas attīstības indeksu atbilstoši normatīvajiem aktiem par teritorijas attīstības indeksa aprēķināšanas kārtību un vērtību.
II. Publiskā finansējuma veids un apmērs
16. Šo noteikumu 8.punktā minētajām atbalstāmajām investīcijām atbalsta intensitāte ir 40 procentu no kopējās attiecināmo izmaksu summas.
17. Programmēšanas periodā kopējā attiecināmo izmaksu summa vienam atbalsta pretendentam nepārsniedz 4 000 000 latu. Kopējo attiecināmo izmaksu summu nosaka, izmantojot ražotnes jaudu un pieņemot, ka investīcijas uz vienu kilovatu elektrības nepārsniedz 3 000 latu par jaudu līdz 500 kilovatiem un 2 500 latu par jaudu, kas pārsniedz 500 kilovatu. Attiecīgo ražotnes jaudu nosaka pēc elektrostacijas atzīšanas par derīgu paralēlam darbam ar sistēmu (saskaņā ar Sistēmas pieslēguma noteikumiem elektroenerģijas ražotājiem). Kopējo attiecināmo izmaksu aprēķinam piemēro mazāko norādīto elektroenerģijas ražošanas jaudu.
18. Atbalsta saņēmējam jānodrošina finansiāls ieguldījums vismaz 25 procentu apmērā no attiecināmajām izmaksām, izmantojot paša resursus vai ārējo finansējumu tādā veidā, kas nav saistīts ne ar kādu komercdarbības atbalstu.
19. Ja projektā paredzētās jaunas būvniecības vai rekonstrukcijas izmaksas pārsniedz noteiktās maksimālās attiecināmās izmaksas, izmaksu starpību sedz atbalsta saņēmējs.
20. Ja enerģijas ražošana paredzēta, izmantojot biogāzi, atbalsta saņēmējs pēc fermentācijas iekārtas nodošanas ekspluatācijā, pirms uzstādīta koģenerācijas iekārta, var saņemt starpmaksājumu ne vairāk kā 60 procentu apmērā no piešķirtā publiskā finansējuma, pamatojot to ar izdevumu dokumentiem.
21. Atbalstu apakšpasākumā neapvieno ar publisko finansējumu citās atbalsta programmās vai individuālajos atbalsta projektos (tai skaitā ar de minimis atbalstu) attiecībā uz tiem pašiem projekta attiecināmajiem izdevumiem neatkarīgi no tā, vai publiskais finansējums ir sniegts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem, pārsniedzot šo noteikumu 16.punktā noteiktās atbalsta intensitātes maksimālo robežu. Atbalsta saņēmēji, kas saņēmuši finansējumu riska kapitāla ieguldījumu veidā, saskaņā ar šiem noteikumiem pieļaujamo kopējo finansējuma summu samazina par 20 procentiem, nepārsniedzot summu, kas saņemta riska kapitāla ieguldījumu veidā. Minēto nosacījumu piemēro trīs gadus pēc riska kapitāla piešķiršanas.
III. Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
22. Attiecināmie izdevumi ir izmaksas par materiālajiem aktīviem (būvēm, iekārtām vai mašīnām) un nemateriālajiem aktīviem (patentu tiesībām un licencēm), kas ir daļa no sākotnējo ieguldījumu projekta.
23. Attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar atjaunojamo energoresursu ražošanu, ja tās nepārsniedz 30 procentu no kopējām attiecināmajām izmaksām un ir projekta neatņemama sastāvdaļa, ir izmaksas par:
23.1. jaunu administratīvo telpu būvniecību un rekonstrukciju;
23.2. apsardzes un caurlaides telpu ierīkošanu, apsardzes signalizācijas (tai skaitā videonovērošanas) sistēmu ierīkošanu;
23.3. palīgtelpu ierīkošanu, ja ir izskaidrota to funkcionālā izmantošana un nepieciešamība projekta darbības īstenošanai;
23.4. personāla telpu ierīkošanu;
23.5. teritorijas labiekārtošanu (teritorijas asfaltēšanu vai cita klājuma ieklāšanu, zāliena ierīkošanu, ārējās apgaismošanas ierīkošanu un žoga izbūvi).
24. Iegādātajiem aktīviem, kas veido daļu sākotnējā ieguldījumu projekta, jābūt jauniem.
25. Visos gadījumos uz atbilstošajiem nemateriālajiem aktīviem attiecas šādi nosacījumi:
25.1. tie jāizmanto vienīgi ražotnē, kas saņem reģionālo atbalstu;
25.2. tie jāuzskata par amortizējamiem aktīviem;
25.3. tie jāiegādājas no trešajām personām saskaņā ar tirgus nosacījumiem;
25.4. tie jāiekļauj komercsabiedrības aktīvos un vismaz piecus gadus jāglabā ražotnē, kas saņem reģionālo atbalstu, nemainot tās atrašanās vietu.
26. Izdevumi par patentu un licenču iegādi (attiecināmie nemateriālie aktīvi) ir attiecināmi ne vairāk kā 40 procentu apmērā no projekta faktiskajām izmaksām, nepārsniedzot četrus procentus no projekta kopējiem attiecināmajiem ieguldījumu izdevumiem regulas (EK) Nr.800/2008 2.panta 8.punktā minētajiem saimnieciskās darbības veicējiem un astoņus procentus no projekta kopējiem attiecināmajiem ieguldījumu izdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas atbilst regulas (EK) Nr.800/2008 I pielikumā minētajiem kritērijiem.
27. Saimnieciskās darbības veicējiem, kas atbilst regulas (EK) Nr.800/2008 I pielikumā minētajiem kritērijiem, pētījumu izmaksas un konsultāciju izmaksas saistībā ar ieguldījumu projektu ir ietvertas attiecināmajos izdevumos. Pētījumu un konsultāciju izmaksas, kas ir tieši saistītas ar ieguldījumu projekta īstenošanu un radušās pēc šo noteikumu stāšanās spēkā, ir attiecināmas ne vairāk 40 procentu apmērā no projekta faktiskajām izmaksām, nepārsniedzot astoņus procentus no projekta kopējiem ieguldījumu izdevumiem.
28. Ja atbalsta pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, tās uzstāda un nodod ekspluatācijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību. Publisko finansējumu par minētajām iekārtām saņem tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
29. Maksimālo attiecināmo izmaksu publiskā finansējuma aprēķinā ietver visas ar objekta būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā iekšējo un ārējo ūdensvadu, iekšējās un ārējās kanalizācijas, iekšējās un ārējās elektroapgādes un pieslēguma izmaksas sadales elektrotīkliem, ventilācijas un apkures sistēmu izmaksas, kā arī biomasas uzglabāšanas laukumu izmaksas).
30. Attiecināmas ir tikai tās būvprojekta tāmes pozīcijas un būvmateriāli, kas ir tieši saistīti ar apakšpasākuma mērķa sasniegšanu.
31. Apakšpasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
31.1. procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību radītie zaudējumi;
31.2. naudas sodi, līgumsodi, nokavējuma procenti un tiesāšanās izdevumi;
31.3. tādas apakšlīgumā noteiktās izmaksas, kas palielina projekta izmaksas, bet nepievieno projektam attiecīgu vērtību, kā arī samaksa, kas apakšlīgumā noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
31.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav veikta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
31.5. esošo būvju uzturēšanas izmaksas, tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
31.6. atlīdzība personālam;
31.7. investīcijas lauksaimniecības produkcijas ražošanai paredzētu iekārtu, tehnikas un aprīkojuma iegādei;
31.8. izmaksas, kas pārsniedz tirgus cenu, un nepabeigti darbi;
31.9. izmaksas, kas saistītas ar investīcijām, lai sagatavotu enerģijas ražošanā izmantojamās izejvielas;
31.10. citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar Eiropas Padomes 2005.gada 20.septembra Regulu (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulu (EK) Nr.1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Eiropas Padomes Regulai (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA);
31.11. izmaksas par tādu katlumāju izveidi, kuru pamatdarbība ir siltumenerģijas ražošana, ko paredzēts pārdot centralizētās siltumapgādes tīklos;
31.12. izmaksas, kas paredzētas tādu koģenerācijas staciju izveidei, kuras nav biogāzes koģenerācijas stacijas.
32. Pēdējo maksājuma pieprasījumu atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz pēc ražotnes nodošanas ekspluatācijā (ar ražotnes nodošanu ekspluatācijā šajos noteikumos tiek saprasta iekārtas palaišana un testēšana) un līguma noslēgšanas ar elektroenerģijas sistēmas operatoru par enerģijas pārdošanu. Pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā kopā ar pēdējo maksājuma pieprasījumu iesniedz:
32.1. atļauju elektrostacijas pieslēgšanai sistēmai (saskaņā ar Sistēmas pieslēguma noteikumiem elektroenerģijas ražotājiem);
32.2. atbilstošu atļauju A vai B kategorijas piesārņojošas darbības veikšanai vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), ja šāda atļauja vai apliecinājums ir nepieciešami saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojumu;
32.3. atļauju par jaunu ražošanas iekārtu ieviešanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atļaujām elektroenerģijas ražošanas jaudu palielināšanai vai jaunu ražošanas iekārtu ieviešanai;
32.4. līgumu ar elektroenerģijas sistēmas operatoru par enerģijas pārdošanu (kopiju (uzrāda oriģinālu));
32.5. pārskatu par projekta īstenošanas rezultātiem ELFLA pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumā "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas" (kods 312(311)) (5.pielikums) un pārskatu par atbalsta saņēmēja saimnieciskās darbības rādītājiem ELFLA pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumā "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas" (kods 312(311)) (6.pielikums).
33. Atbalsta saņēmējs piecus gadus, sākot ar nākamo gadu pēc projekta īstenošanas, katru gadu līdz 30.aprīlim iesniedz Lauku atbalsta dienestā pārskatu par atbalsta saņēmēja saimnieciskās darbības rādītājiem ELFLA pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumā "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas" (kods 312(311)) (6.pielikums) par iepriekšējo kalendāra gadu.
34. Projekta uzraudzības laikā – piecus gadus pēc pēdējā maksājuma saņemšanas – atbalsta saņēmējs ievēro šādus nosacījumus:
34.1. aizliegts mainīt projekta īstenošanas vietu;
34.2. konkrētais ieguldījums paliek atbalsta saņēmēja īpašumā;
34.3. ieguldījumu nemateriālajos aktīvos uzskata par amortizējamu, to iegādājas no trešajām personām saskaņā ar tirgus nosacījumiem, ietver juridiskās personas aktīvos un izmanto un saglabā ražotnē, kas saņem reģionālo atbalstu.
IV. Noslēguma jautājumi
35. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2008.gada 25.augusta noteikumus Nr.696 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumam "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas"" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 140.nr.).
36. Projektu iesniegumus, kas iesniegti Lauku atbalsta dienestā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, administrē saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas bija spēkā projekta iesniegšanas dienā.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
Zemkopības ministrijas iesniegtajā redakcijā
1.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
2.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Kredītiestādes izziņa par kredīta piešķiršanu
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
3.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Projektu atlases kritēriji
Nr. p.k. |
Kritēriju grupa |
Maksimāli iespējamais punktu skaits grupā |
Kritērijs |
Kritēriju punktu skaits |
1. |
Projekta īstenošanas vieta1 |
20 |
Atbalsta pretendents īsteno projektu teritorijā ar attīstības indeksu, kas zemāks par nulles vērtību |
20 |
Pārējie projekti |
0 |
|||
2. |
Akceptēts būvprojekts2 |
20 |
Atbalsta saņemšanai pieteikts akceptēts būvprojekts |
20 |
Pārējie projekti |
0 |
|||
3. |
Atbalsta pretendenta īpašumā ir lauksaimniecības dzīvnieki, kuru skaits atbilst 70 dzīvnieku vienībām3 |
25 |
Ir atbalsta saņēmēja īpašumā |
25 |
Nav atbalsta saņēmēja īpašumā |
0 |
Piezīmes.
1 Teritorijas attīstības indeksu nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par teritorijas attīstības indeksa aprēķināšanas kārtību un vērtību.
2 Saskaņā ar vispārīgajiem būvnoteikumiem.
3 Dzīvnieku vienības nosaka atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 16.marta noteikumu Nr.268 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumam "Enerģijas ražošana no lauksaimnieciskas un mežsaimnieciskas izcelsmes biomasas"" 4.pielikumam.
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
4.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Dzīvnieku vienības
Nr.p.k. |
Lauksaimniecības dzīvnieku suga un vecuma grupaa |
Dzīvnieku vienības1 |
1. |
Slaucamās govis |
0,70 |
2. |
Jaunlopi (līdz 6 mēnešiem) |
0,20 |
3. |
Jaunlopi (no 6 līdz 12 mēnešiem) |
0,35 |
4. |
Vaislas teles (no 12 mēnešiem) |
0,50 |
5. |
Gaļas liellopi (no 6 līdz 12 mēnešiem) |
0,50 |
6. |
Vaislas buļļi (no 12 mēnešiem) |
0,60 |
7. |
Nobarojamās cūkas (30–100 kg) |
0,03 |
8. |
Zīdītājas sivēnmātes ar sivēniem |
0,25 |
9. |
Atšķirtie sivēni (7,5–30 kg) |
0,007 |
10. |
Kazas (ar kazlēniem), aitas (ar jēriem) |
0,09 |
11. |
Zirgi, vecāki par 6 mēnešiem, vai ķēves (ar kumeļiem) |
0,40 |
12. |
Broileri |
0,0004 |
13. |
Dējējvistas |
0,006 |
14. |
Tītari, zosis |
0,06 |
15. |
Truši |
0,024 |
16. |
Strausi |
0,11 |
17. |
Kažokzvēri |
0,05 |
18. |
Mazie kažokzvēri (piemēram, ūdeles) |
0,018 |
Piezīme. 1 Dzīvnieku vienības aprēķinātas, par dzīvnieku vienību pieņemot nosacītu dzīvnieku, kas gadā saražo 100 kg slāpekļa kūtsmēslos to glabāšanas laikā.
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
5.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Pārskats par projekta īstenošanas rezultātiem ELFLA pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumā "Enerģijas ražošana no lauksaimniecības un mežsaimnieciskās izcelsmes biomasas" (kods 312(311))
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
6.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 16.marta
noteikumiem Nr.268
Pārskats par atbalsta saņēmēja saimnieciskās darbības rādītājiem ELFLA pasākuma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" apakšpasākumā "Enerģijas ražošana no lauksaimniecības un mežsaimnieciskās izcelsmes biomasas" (kods 312(311))
Zemkopības ministrs J.Dūklavs