Dobeles novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Dobeles novada domes saistošie noteikumi Nr. 6
2023. gada 3. februārī
Dobeles novada pašvaldības budžets 2023. gadam
APSTIPRINĀTI
ar Dobeles novada domes
2023. gada 3. februāra lēmumu Nr. 42/2
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 46. panta pirmo daļu
un likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. panta pirmo daļu
1. Apstiprināt Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta 2023. gadam ieņēmumus 50 732 730 euro apmērā, izdevumus 61 520 060 euro apmērā un finansēšanas līdzekļus 10 787 330 euro apmērā saskaņā ar 1., 2. un 3. pielikumu.
2. Apstiprināt Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 10 781 937 euro apmērā.
3. Apstiprināt Dobeles novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžetu 2023. gadam izdevumos 12 121 euro apmērā un finansēšanas līdzekļus 12 121 euro apmērā saskaņā ar 4. pielikumu. Noteikt Dobeles novada pašvaldības ziedojumu budžeta līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri 12 161 euro apmērā, un noteikt līdzekļu atlikumu uz 2024. gada 1. janvāri 40 euro apmērā.
4. Apstiprināt Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumus no saņemtajiem, aizņēmumiem 2023. gadam 2 516 342 euro apmērā un aizņēmumu pamatsummu atmaksai paredzētos līdzekļus 2 275 949 euro apmērā.
5. Noteikt ieguldījumus līdzdalībai komersantu pašu kapitālā:
– no Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta 235 000 euro apmērā:
– SIA "Dobeles ūdens" 155 000 euro.
– SIA "Dobeles komunālie pakalpojumi" 80 000 euro.
6. Noteikt no Dobeles novada pašvaldības 2023. gada pamatbudžeta neparedzētiem izdevumiem novirzāmo līdzekļu apjomu 150 000 euro apmērā.
7. Apstiprināt Dobeles novada pašvaldības ilgtermiņa saistību apjomu saskaņā ar 5. pielikumu.
8. Apstiprināt autoceļa fonda līdzekļu plānu vidējam termiņam saskaņā ar 6. pielikumu.
9. Budžeta izpildītāji gada laikā drīkst izdarīt pamatbudžeta izdevumus tādā apmērā, kādā tiem Finanšu un grāmatvedības nodaļa asignējusi līdzekļus no vispārējiem ieņēmumiem, kā arī no budžeta izpildītāja faktiski iegūtajiem ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un no citiem pašu ieņēmumiem. Budžeta izpildītājs ir atbildīgs par to, lai budžeta izdevumi tiktu veikti saskaņā ar noteiktajiem mērķiem, apstiprinātiem darbības plāniem un izdevumi nepārsniedz tāmē apstiprinātos plānotos budžeta izdevumus ekonomiskās klasifikācijas kodu pirmās zīmes ietvaros.
10. Noteikt, ka laika posmā starp Dobeles novada pašvaldības budžeta grozījumiem līdzekļus no programmas "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem" var piešķirt ar Dobeles novada domes priekšsēdētāja rīkojumu neatliekamu un nozīmīgu pasākumu izdevumiem, kas nav paredzēti pašvaldības pamatbudžeta apropriācijās, visus piešķīrumus iekļaujot kārtējos budžeta grozījumos, kurus apstiprina Dobeles novada dome.
11. Noteikt ziedojumu un dāvinājumu budžetam apropriāciju, kas pieļauj tādus izdevumus, kuri nepārsniedz faktisko ieņēmumu un naudas līdzekļu atlikumu līmeni saimnieciskā gada sākumā.
12. Budžeta izpildītāji pamatbudžeta ieņēmumus par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citus pamatbudžeta ieņēmumus, kā arī ziedojumu budžeta ieņēmumus, kas pārsniedz budžetā noteikto apjomu, ar Dobeles novada domes atļauju var novirzīt izdevumu papildus finansēšanai. Budžeta izpildītāji drīkst izdarīt grozījumus tāmēs apstiprināto budžeta līdzekļu ietvaros, iesniedzot tos apstiprināšanai Dobeles novada domei. Visas izmaiņas apstiprinātajās budžeta tāmēs iekļaujamas kārtējos Dobeles novada pašvaldības 2022. gada budžeta grozījumos, kurus pieņem Dobeles novada dome.
Dobeles novada domes priekšsēdētājs I. Gorskis
EKONOMISKĀS SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS UN PASKAIDROJUMA RAKSTS
DOBELES NOVADA PAŠVALDĪBAS 2023. GADA BUDŽETAM
I. NOVADA RAKSTUROJUMS
Novada nosaukums | Dobeles novads |
Teritorijas platība, km2 | 1630,56 |
Iedzīvotāju skaits (07.01.2022.)(PMLP dati) | 29 905 |
Iedzīvotāju blīvums (01.01.2021.) | 18,34 iedz./km2 |
Novada teritoriālais dalījums | Annenieku pagasts Auces pilsēta Augstkalnes pagasts Auru pagasts Bēnes pagasts Bērzes pagasts Bikstu pagasts Bukaišu pagasts Dobeles pagasts Dobeles pilsēta Īles pagasts Jaunbērzes pagasts Krimūnu pagasts Lielauces pagasts Naudītes pagasts Penkules pagasts Tērvetes pagasts Ukru pagasts Vecauces pagasts Vītiņu pagasts Zebrenes pagasts |
Administratīvais centrs | Dobeles pilsēta |
Novada domes deputātu skaits | 19 |
Pamatbudžeta ieņēmumi (2022. gadā) | 54 022 084 EUR |
Dobeles novads izveidots apvienojot Dobeles, Auces un Tērvetes novadu, kopskaitā 21 teritoriālo vienību.
Novadā ir divas pilsētas – Dobele un Auce. Dobeles pilsētā atrodas novada administratīvais centrs.
Auces pilsēta ar lauku teritoriju atrodas 42 kilometru attālumā no Dobeles, starp Zemgali un Kurzemi, pašos Latvijas dienvidos, tikai 7 km no Lietuvas robežas.
Novads robežojas ar Saldus, Tukuma un Jelgavas novadu, tam ir 50,32 km gara robežas zona ar Lietuvu.
Dobeles novada teritorijā uz 07.01.2022. visvairāk iedzīvotāju un vislielākais iedzīvotāju blīvums ir novada centrā – Dobeles pilsētā (9225 iedzīvotāji, blīvums 1153,13 iedz./km2). Ne tik blīvi apdzīvota ir Auces pilsēta (2387 iedzīvotāji, 652,19 iedz./km2). Tikai 5 novada pagastos iedzīvotāju skaits ir virs viena tūkstoša. Lielākais pagasts iedzīvotāju skaita ziņā ir Auru pagasts, tajā ir arī lielākais iedzīvotāju blīvums (26,38 iedz./km2), savukārt vismazāk iedzīvotāju ir Ukru pagastā, arī mazākais iedzīvotāju blīvums ir šajā pagastā – 3,47 iedz./km2.
Līdzīgi kā visā Latvijā, Dobeles novadā iedzīvotāju skaits samazinās.
1. att. Iedzīvotāju skaits novada teritoriālajās vienībās uz 07.01.2022.
Viens no novada attīstību raksturojošiem rādītājiem ir teritorijas attīstības indekss (TAI). TAI ir vispārināts rādītājs, ko aprēķina ar noteiktiem svara jeb nozīmības koeficientiem, summējot svarīgāko, pašvaldības attīstību raksturojošo statistikas pamatrādītāju standartizētās vērtības. TAI aprēķināšanu un publicēšanu veic Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA). VRAA mājas lapā TAI pēdējo reizi ir publicēts par 2020. gadu. 2020. gadā dati publicēti par trim novadiem: Dobeles novadam teritorijas attīstības līmeņa indekss -0,012 un novads ierindojās 53. rangā, Tērvetes novadam -0,036 un ierindojās 54. rangā, Auces novadam -0,404 un 93 vieta rangā no 110 pašvaldībām. Jaunāki dati VRAA mājaslapā nav publicēti.
Galvenie saimnieciskās darbības virzieni ir lauksaimniecība novada lauku teritorijā, tirdzniecība un pakalpojumu sfēra, un rūpniecība Dobeles un Auces pilsētā. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2021. gadā Dobeles novadā bija 1922 ekonomiski aktīvie uzņēmumi. Dobeles pilsētā sekmīgi strādā vairāki konkurētspējīgi uzņēmumi, kuru saražotās produkcijas lielākā daļa tiek eksportēta. Rūpniecība Dobelē veido pusi no te radītās pievienotās vērtības, uzrādot augstu rādītāju valstī. Novada lauku teritorijā galvenās nozares ir lauksaimniecība un mežsaimniecība. Novadā ir vienas no auglīgākajām lauksaimniecībā izmantojamām zemēm (Tērvetes un Dobeles apkārtne), savukārt, lielāki mežu masīvi koncentrēti Auces apkārtnē.
Viens no ekonomiskās situācijas rādītājiem ir bezdarba līmenis. Reģistrētais bezdarba līmenis Dobeles novadā uz 30.11.2022. bija – 4,6 %, Zemgales statistiskajā reģionā kopumā uz šo pašu laika periodu – 5,7 %, valstī kopumā 5,9%.
No 2020. gada Dobeles novada teritoriju periodiski, tāpat kā visu Latviju, ir skārusi Covid-19 pandēmija. Covid-19 izraisītie ārkārtējie apstākļi ietekmēja valsts, pašvaldības un katra sabiedrības locekļa ikdienas dzīvi ārkārtējās situācijas laikā un turpinās ietekmēt arī pēc tās. Ārkārtējās situācijas apstākļi prasīja spēju ātri reaģēt un pielāgoties, pieņemt lēmumus atšķirīgi no ierastās kārtības.
Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī pašvaldības teritorijas ilgtermiņa attīstībai. Pašvaldības ekonomisko attīstību un finanses ietekmē kopīgā situācija ekonomiskajā un sociālajā vidē valstī. Lai pašvaldība nodrošinātu līdzsvarotu un ilgtermiņā noturīgu izaugsmi savā teritorijā, nepieciešama stabila makroekonomiskā vide valstī.
Dobeles novada pašvaldības budžeta projekts 2023. gadam izstrādāts, pamatojoties uz finanšu ministra 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam", ievērojot Pašvaldību likumu, likumu "Par pašvaldību budžetiem", Likumu par budžetu un finanšu vadību, kā arī citu normatīvo aktu prasības.
Sagatavojot budžeta projektu 2023. gadam, pieejamie resursi tika plānoti atbilstoši novada attīstības prioritātēm, nodrošinot visu pašvaldības iestāžu darbību, attīstību veicinošu investīciju projektu ieviešanu un realizāciju.
Pašvaldības uzstādījumi novada attīstībai ir noteikti ar domes lēmumu apstiprinātos attīstības plānošanas dokumentos:
- Dobeles novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2021.–2045. gadam noteikta ilgtermiņa attīstības vīzija: "līdzsvaroti attīstīts, ekonomiski patstāvīgs un zaļš novads Zemgalē", stratēģiskie mērķi: "Pilnvērtīga un labklājīga vieta cilvēka dzīvei", "Ekonomiski spēcīgs novads" un "Tīra, bioloģiski daudzveidīga un ilgtspējīga vide", ilgtermiņa attīstības prioritātes: "Kvalitatīvi publiskie pakalpojumi", "Pieejama un kvalitatīva infrastruktūra" un "Teritorijas kohēzija";
- Dobeles novada attīstības programmā 2021.–2027. gadam īpaša nozīme pievērsta ilgtspējīgas attīstības principam, nodrošinot iedzīvotājiem kvalitatīvu dzīves un darba vidi, līdzsvarotu ekonomisko attīstību, racionāli izmantojot dabas un materiālos resursus, saglabājot un attīstot dabas un kultūras mantojumu. Dobeles novada attīstībai ir izvirzītas 3 vidēja termiņa prioritātes (VTP) – aktualitātes, kurām jāvērš īpaša uzmanība laika posmā no 2021. līdz 2027.gadam, tām pakārtoti rīcības virzieni (RV) un uzdevumi (U).
• VTP1: Moderna, veselīga, aktīva un saliedēta dzīves telpa:
- RV1 Izglītība visos vecumos (nodrošināt pieejamu, kvalitatīvu un iekļaujošu pirmsskolas, vispārējo un speciālo izglītību, nodrošināt pieejamu un kvalitatīvu interešu, profesionālās ievirzes izglītību, attīstīt profesionālo izglītību un mūžizglītības piedāvājumu, veicināt darba tirgum atbilstošu izglītības piedāvājumu un infrastruktūru);
- RV2 Kopiena (veidot iekļaujošu, aktīvu un saliedētu novadu ar kopīgām apvienotā novada un individuālām teritoriālo kopienu tradīcijām, sekmēt nevalstiskā sektora darbību un ilgtspēju, attīstīt dažādām iedzīvotāju interešu grupām piemērotu vidi);
- RV3 Kultūrvide (attīstīt bibliotēku un muzeju darbību, attīstīt kultūras pasākumu piedāvājumu un kultūras infrastruktūru);
- RV4 Sports un aktīvā atpūta (nodrošināt daudzveidīgas sporta un aktīvās atpūtas aktivitātes un tam nepieciešamo infrastruktūru, sekmēt augstu sasniegumu sportu);
- RV5 Veselības aprūpe un veicināšana (veicināt veselīgu dzīvesveidu un iedzīvotāju labbūtību, pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumus un pieejamību);
- RV6 Sociālā aizsardzība un pakalpojumi (pilnveidot sociālo pakalpojumu nodrošinājumu, attīstīt jaunus sociālos pakalpojumus);
- RV7 Drošība (uzlabot sabiedrisko kārtību un tam nepieciešamo nodrošinājumu, attīstīt visu pušu sadarbību sabiedrības drošības uzlabošanā);
- RV8 Pārvaldība un sadarbība (pilnveidot sabiedrības līdzdalības iespējas, stiprināt novada pārvaldības modeli, kapacitāti un sadarbību iestāžu un struktūrvienību starpā, modernizēt publisko pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu, attīstīt un stiprināt sadarbību ar partneriem vietējā, reģionālā, nacionālā un starptautiskā mērogā (dažādās jomās)
• VTP2: Dinamiska uzņēmējdarbības vide:
- RV9 Uzņēmējdarbības attīstība (pilnveidot uzņēmējdarbības vides atbalsta pasākumus, attīstīt uzņēmējdarbību sekmējošu infrastruktūru un pakalpojumus, sekmēt vietējās ekonomikas dažādošanu);
- RV10 Nodarbinātības attīstība (sekmēt darbaspēka piesaisti un attīstību, sekmēt jaunu uzņēmumu attīstību);
- RV11 Tūrisms (veicināt tūrisma un pakalpojumu nozares attīstību).
• VTP3 Ilgtspējīgi apsaimniekota teritorija:
- RV12 Mobilitāte (pilnveidot satiksmes infrastruktūru un drošību, attīstīt gājēju un velo satiksmes infrastruktūru, attīstīt iekšējo un ārējo sasniedzamību un savienojamību);
- RV13 Dzīvojamais fonds (attīstīt pašvaldības dzīvojamo fondu un veicināt jaunu mājokļu būvniecību, uzlabot mājokļu apsaimniekošanu, energoefektivitāti un iekšpagalmu infrastruktūru);
- RV14 Publiskā ārtelpa un kultūrvēsturiskais mantojums (pilnveidot publiskās ārtelpas kvalitāti un pieejamību, saglabāt un attīstīt kultūrvēsturiskā mantojuma infrastruktūru un materiāltehnisko bāzi, nodrošināt Dobeles un Auces pilsētvides attīstību, attīstīt publisko ūdeņu izmantošanu un apsaimniekošanu);
- RV15 Publiskā infrastruktūra, klimatnoturība un enerģētika (modernizēt inženiertehnisko infrastruktūru, paaugstināt pašvaldības īpašumu energoefektivitāti, pielāgoties klimata pārmaiņām, ieviešot atbilstošus risinājumus iespējamo risku novēršanai);
- RV16 Īpašumu un vides pārvaldība (veicināt ilgtspējīgu atkritumu apsaimniekošanu un šķirošanu, pilnveidot pašvaldības īpašumu pārvaldību, nodrošināt ilgtspējīgu dabas resursu izmantošanu un vides aizsardzību).
Atbilstoši Dobeles novada attīstības programmā 2021.–2027. gadam noteiktajām vidēja termiņa prioritātēm un izvirzītajiem rīcības virzieniem 2023. gadā un turpmākajos gados pašvaldības budžetā svarīgi nodrošināt finanšu līdzekļus novada attīstības nodrošināšanai un investīciju projektu realizācijai. Plānots turpināt novada infrastruktūras attīstību, nodrošināt finansējumu kvalitatīvai izglītības iestāžu sistēmas nodrošināšanai, ielu un ceļu uzturēšanai un uzlabošanai, dzīvojamo teritoriju, nekustamo īpašumu un izglītības un citu iestāžu infrastruktūras sakārtošanai un uzturēšanai, ēku siltināšanai, nodrošināt sociālo atbalstu maznodrošinātajai sabiedrības daļai, paredzēt finansējumu kultūrai un sportam, veselībai, sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
2014.–2020. gada plānošanas periodā visas trīs Dobeles novadā apvienotās pašvaldības, piesaistot Eiropas Savienības fondu finansējumu un nodrošinot nepieciešamo pašvaldības līdzfinansējumu, ir realizējušas vairākus infrastruktūras projektus. Eiropas Savienības fondu iespējas 2014.–2020. gada plānošanas periodā ir izmantotas pilnā apmērā, piesaistot papildu finansējumu pašvaldību infrastruktūras objektiem. Par pašvaldības finanšu līdzekļiem ir nodrošināts ne tikai līdzfinansējums Eiropas Savienības finansētiem projektiem, bet arī veikti nozīmīgi ieguldījumi visu trīs pašvaldību – Dobeles, Auces un Tērvetes – infrastruktūrā, īpaši izglītības, kultūras un sporta jomā.
Lai sasniegtu Dobeles novada pašvaldības plānošanas dokumentos izvirzītos mērķus un prioritātes, īstenotu attīstības programmā noteiktās rīcības, tiek plānoti pašvaldības budžeta līdzekļi, kā arī plānots piesaistīt Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējumu.
II. FINANŠU RESURSI
Pašvaldību budžetu mērķis ir noteikt un pamatot, kāds līdzekļu apjoms tām nepieciešams ar likumu noteikto funkciju, uzdevumu un brīvprātīgo iniciatīvu izpildei periodā, kuram šie līdzekļi ir paredzēti.
Dobeles novada konsolidētā budžeta ieņēmumu kopējais apjoms 2023. gadā prognozēts 50 732 730 euro apmērā, izdevumu kopējais apjoms 61 532 181 euro apmērā.
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
Starpība 2023/2022 |
|
Īpašuma nodokļi |
3 771 600 |
3 365 455 |
-406 145 |
Nekustamā īpašuma nodoklis par zemi |
3 160 554 |
2 753 361 |
-407 193 |
NĪN par zemi kārtējā gada |
3 006 342 |
2 522 361 |
-483 981 |
NĪN par zemi – iepriekšējo gadu parādi |
154 212 |
231 000 |
76 788 |
Nekustamā īpašuma nodoklis par ēkām |
450 206 |
451 768 |
1 562 |
NĪN par ēkām kārtējā gada |
430 358 |
391 768 |
-38 590 |
NĪN par ēkām – iepriekšējo gadu parādi |
19 848 |
60 000 |
40 152 |
Nekustamā īpašuma nodoklis par mājokļiem |
160 840 |
160 326 |
-514 |
NĪN par mājokļiem kārtējā gada |
140 634 |
120 326 |
-20 308 |
NĪN par mājokļiem – iepriekšējo gadu parādi |
20 206 |
40 000 |
19 794 |
Informācija par budžeta ieņēmumiem atbilstoši ieņēmumu avotiem un budžeta ieņēmumu klasifikācijai ir saistošo noteikumu projekta "Dobeles novada pašvaldības budžets 2023. gadam" 1., 3. pielikumā. Dobeles novada konsolidētā budžeta ieņēmumi 2023. gadā plānoti 50 732 730 euro apjomā.
Informācija par budžeta izdevumiem ir saistošo noteikumu projekta "Dobeles novada pašvaldības budžets 2023.gadam" 2., 3., 4. pielikumā. Izdevumi 2023. gadā plānoti 61 57 181 euro apjomā, tai skaitā pamatbudžeta izdevumi –61 520 060 euro, ziedojumu un dāvinājumu budžeta izdevumi – 12 121 euro.
Dobeles novada pašvaldības kopbudžeta izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem – 10 799 451 euro, aizņēmumu 2023. gada pamatsummu atmaksu 2 275 949 euro un ieguldījumus novada kapitālsabiedrību pamatkapitālā 235 000 euro ir paredzēts segt no budžeta līdzekļu atlikuma pārskata gada sākumā 10 794 098 euro un plānoto aizņēmumu Valsts kasē ieņēmumiem – 2 516 342 euro apmērā, kā arī plānots saglabāt naudas līdzekļu atlikumu pārskata gada beigās 40 euro apmērā.
III. PAMATBUDŽETS
Ieņēmumi
Pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 50 732 730 euro apmērā. Dobeles novada pašvaldības 2023. gada pamatbudžeta ieņēmumos lielākais īpatsvars ir iedzīvotāju ienākuma nodoklim – 21 462 992 euro, jeb 42,31 % no pamatbudžeta kopējiem ieņēmumiem.
Saskaņā ar normatīviem aktiem noteikts, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu sadalījums starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem ir šāds: pašvaldību budžetiem – 75 procentu apmērā (80 procenti – 2020. gadā) un valsts budžetam – 25 procentu apmērā (20 procenti – 2020. gadā). Iepriekšējos gados valsts garantēja 100 % Iedzīvotāju ienākuma nodokļa prognozes izpildi, pie nemainīgas valsts politikas tā būtu jābūt arī 2023.gadā.
Nodokļu ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļa 2023. gadā prognozēti 3 365 455 euro apmērā, tie sastāda 6,63 % no pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumiem. Prognoze 2023. gadam tika aprēķināta ar koeficientu 0,8 (80 %), kā to nosaka Ministru kabineta 2016. gada 10. maija noteikumi Nr. 292 "Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognozes noteikšanas kārtība".
Dobeles novada pašvaldības NĪN ieņēmumi:
Nekustamā īpašuma nodokļa parāda maksājumi plānoti – 331 000 euro apmērā, tajā skaitā 50 000 euro plānota soda nauda vai nokavējuma nauda par termiņā nesamaksāto nekustamā īpašuma nodokli, kuru no 2015. gada attiecina uz NĪN klasifikācijas kodiem.
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu prognoze saistīta ar Finanšu ministrijas aprēķiniem, uz kuru pamata katrai pašvaldībai tiek aprēķināta finanšu nepieciešamība un rezultātā tiek noteiktas iemaksas vai dotācijas no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda.
2023. gadā pamatbudžetā tiek plānoti ieņēmumi no dabas resursu nodokļa 85 000 euro apmērā.
Nenodokļu ieņēmumi: procentu ieņēmumi par kontu atlikumiem, naudas sodi un sankcijas, valsts un pašvaldības nodevas, kā arī ieņēmumi no zemes īpašumu atsavināšanas 2023. gada budžetā kopā plānoti 2 937 482 euro, kas pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumu struktūrā veido 5,79 %.
Ieņēmumi no budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi plānoti 4 138 991 euro apmērā, kas ir 8,16 % no pamatbudžeta ieņēmumiem.
Pašvaldības saņemtie valsts budžeta transferti noteiktam mērķim 2023. gadam plānoti 18 177 587 euro apmērā, kas ir 35,83 % no pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumiem.
Dobeles novada pašvaldības 2023. gada ieņēmumi no valsts budžeta mērķdotācijām pedagoģisko darbinieku atlīdzībai (t. skaitā pamata un vispārējai vidējai izglītībai, 5.–6. gadīgo bērnu apmācībai, interešu izglītībai) plānoti 8 067 072 euro apmērā 12 mēnešiem.
Valsts budžeta mērķdotācija Bērzupes speciālās internātpamatskolas un Speciālās pirmsskolas izglītības iestādes "Valodiņa" pedagoģisko darbinieku atlīdzībai un Bērzupes internātpamatskolas uzturēšanas izdevumiem plānota 897 837 euro apmērā 12 mēnešiem. Speciālās pirmsskolas izglītības iestādes "Valodiņa" uzturēšanas izdevumiem no 2019. gadā valsts budžeta mērķdotācija vairs nav paredzēta.
Dotācijas sporta, mākslas un mūzikas skolām pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2023. gadā ir plānotas 692 787 euro apmērā.
Mērķdotācija pašvaldību māksliniecisko kolektīvu vadītāju atlīdzībai paredzēta 20 859 euro apmērā.
Plānots, ka 2023. gadā brīvpusdienu nodrošināšanai izglītojamiem, kas mācās pašvaldības izglītības iestāžu 1., 2., 3. un 4. klasēs, no valsts budžeta tiks saņemta mērķdotācija 294 182 euro apmērā. Valsts budžeta finansējums vienam skolēnam dienā nodrošina ēdināšanas izdevumu apmaksu 1,54 euro vērtībā. 2023. gadā mācību literatūras un mācību līdzekļu iegādei plānoti valsts budžeta līdzekļi 61 049 euro apmērā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumiem Nr. 942 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu pašvaldībās" 2023.gadā Dobeles novada pašvaldībai ir piešķirts finansējums asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personām, kurām noteikta I un II invaliditātes grupa un personām no 5 līdz 18 gadu vecumam, kurām izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību – 520 000 euro apmērā.
2023.gadā plānots arī valsts finansējums Dziesmu un Deju svētku dalībnieku ēdināšanas un izmitināšanas pakalpojumu nodrošināšanai 145 112 euro apmērā.
No 2020. gada pašvaldības pamatbudžeta sastāvā tiek plānota arī mērķdotācija pašvaldības ceļu un ielu ikdienas uzturēšanai, 2023. gadā tā plānota 1 089 671 euro apmērā.
Dobeles novada pašvaldība 2023. gadā plāno saņemt transfertus no valsts un pašvaldību budžeta iestādēm Eiropas Savienības politiku instrumentu līdzfinansētajiem projektiem 1 645 110 euro apmērā.
2023. gadā pašvaldības budžetā plānots saņemt dotāciju 4 107 890 euro apmērā no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda.
Pašvaldības budžetu transferti 2023. gadam plānoti 555 223 euro apmērā, kas ir 1,09 % no pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumiem.
Izdevumi
Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumi atbilstoši funkcionālajām kategorijām:
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
Īpatsvars % no kopējā 2023. gada plāna |
|
01.000 | Vispārējie valdības dienesti |
4 571 973 |
6 355 453 |
10,33 |
03.000 | Sabiedriskā kārtība un drošība |
816 959 |
1 399 819 |
2,28 |
04.000 | Ekonomiskā darbība |
5 462 446 |
3 588 362 |
5,83 |
05.000 | Vides aizsardzība |
237 189 |
148 737 |
0,24 |
06.000 | Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana |
4 514 347 |
7 452 124 |
12,11 |
07.000 | Veselība |
112 621 |
147 919 |
0,24 |
08.000 | Atpūta, kultūra un sports |
3 487 560 |
4 702 583 |
7,64 |
09.000 | Izglītība |
22 635 091 |
26 407 555 |
42,93 |
10.000 | Sociālā aizsardzība |
9 162 576 |
11 317 508 |
18,40 |
Pavisam kopā izdevumi |
51 000 762 |
61 520 060 |
100 |
Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumi tiek novirzīti pašvaldības funkciju nodrošināšanai – izdevumiem no budžeta finansētu institūciju, tajā skaitā pašvaldības izglītības, kultūras un sporta iestāžu, sociālās aizsardzības iestāžu, sabiedriskās kārtības un drošības iestāžu, pagastu pārvalžu un centrālās administrācijas uzturēšanai, novada izglītības, sporta un kultūras pasākumu finansēšanai, novada infrastruktūras uzturēšanai, pabalstiem maznodrošinātiem iedzīvotājiem, investīciju projektu finansēšanai, atbalstam biedrībām un nodibinājumiem, kā arī citiem izdevumiem, kas atbilstoši budžeta funkcionālai klasifikācijai paredzēti Dobeles novada domes saistošo noteikumu projekta "Dobeles novada pašvaldības budžets 2023. gadam" 2. pielikumā.
1. att. Dobeles novada 2023. gada pamatbudžeta izdevumu īpatsvars % no kopējā plāna
Vislielākais izdevumu apjoms ikgadējā pamatbudžetā plānots izglītības iestāžu uzturēšanai un ar izglītību saistīto pasākumu finansēšanai. Izglītības nozarei 2023. gadā plānotais izdevumu apjoms ir 26 407 555 euro, kas ir 42,93 % no plānotajiem kopējiem pamatbudžeta izdevumiem, tajā skaitā valsts budžeta mērķdotācijas apjoms, kas paredzēts daļējai šo izdevumu segšanai, ir 10 012 927 euro jeb 37,92 % no visiem izglītībai plānotajiem izdevumiem.
Pamatbudžeta izdevumi izglītībai atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
16 011 687 |
18 927 697 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
4 834 340 |
6 022 252 |
3000 | Subsīdijas un dotācijas |
29 489 |
24 000 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
1 240 098 |
909 598 |
6000 | Sociālie pabalsti |
141 618 |
158 129 |
7000 | Transferti |
377 859 |
365 879 |
Pavisam kopā izdevumi |
22 635 091 |
26 407 555 |
Atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas izglītības nozarei 2023. gadā ir paredzētas 18 927 697 euro jeb 71,68 % no izglītībai plānotajiem izdevumiem.
Profesionālas ievirzes izglītības iestādēs 2022./2023. mācību gada 1. septembrī mācības uzsāka 854 audzēkņi, tai skaitā 377 Dobeles Sporta skolā, 211 Dobeles mūzikas skolā, 150 audzēkņi Auces Mūzikas un mākslas skolā un 116 Dobeles mākslas skolā, kas kopumā ir tādā pašā skaitā kā iepriekšējā mācību gadā. Samazinājies audzēkņu skaits ir sporta skolā par 35 audzēkņiem, bet palielinājies mūzikas skolā par 23 audzēkņiem.
Pamata un vispārējās vidējas izglītības iestādēs 2022. gada 1. septembrī mācības uzsāka 3156 audzēkņi (tai skaitā 298 audzēkņi profesionālās izglītības programmās) un 1478 audzēkņi pirmsskolas izglītības iestādēs, kas ir par 18 audzēkņiem mazāk, nekā iepriekšējā mācību gada sākumā.
2021. gada janvārī Dobelē ir atvērta viena pirmsskolas izglītības grupiņa bērniem vecumā no 1,5 gadu vecuma pirmskolas izglītības iestādē "Valodiņa", lai varētu apmierināt vecāku vēlmes pēc pirmsskolas izglītības programmas nodrošināšanas, 2022. gadā minētajā iestādē ir izremontēta un sagatavota darbam vēl viena pirmsskolas izglītības grupa.
Pašvaldība jau piekto gadu turpina maksāt stipendijas profesionālās ievirzes skolu audzēkņiem. 2023. gadā šim mērķim plānoti 68 000 euro, kas ir par 14 000 euro vairāk kā 2022. gadā, jo ir pieaudzis izglītojamo skaits.
Kompensācija par braukšanas izdevumiem un pārvadājumu nodrošināšanai izglītības iestāžu audzēkņiem plānota 413 681 euro apmērā, kas ir par 74 704 euro vairāk kā 2022. gadā. Dobeles novada vēsturiskajā teritorijā skolēnu pārvadājumi ir deleģēti pašvaldības kapitālsabiedrībai SIA "DOBELES AUTOBUSU PARKS", Auces un Tērvetes teritorijās pārvadājumus organizē pašvaldības pārvaldes struktūrvienības.
Kārtējos izdevumos ir ieplānoti izdevumi brīvpusdienu nodrošināšanai Dobeles novada pašvaldības izglītības iestāžu sākumskolas klašu skolēniem gan no valsts budžeta, gan pašvaldības budžeta līdzekļiem. Plānots, ka 2023. gadā 1.–4. klašu skolēnu brīvpusdienām izlietos 588 364 euro, no kuriem 294 182 euro valsts budžeta finansējums , un no pašvaldības budžeta līdzekļiem 5.–12. klašu skolēniem – 916 022 euro apmērā. 2021. gada nogalē tika izstrādāti jauni saistošie noteikumi, kas paredz vienotu nostāju brīvpusdienu apmaksai visā novada teritorijā – visiem 1–12. klašu audzēkņiem un 5.–6. gadu pirmsskolas audzēkņiem.
Kārtējos izdevumos ir ieplānoti izdevumi izglītības iestāžu remontdarbiem 542 778 euro apmērā, ir paredzēts veikt remontdarbus sekojošās iestādēs:
Pirmskolas izglītība |
EUR 151 418 |
PII Spodrītis |
1 968 |
PII Zvaniņš |
20 300 |
PII Jāņtārpiņš |
27 000 |
PII Riekstiņš |
7 950 |
PII Minkuparks |
33 500 |
PII Auriņš |
4 500 |
PII Pīlādzītis |
26 200 |
PII Vecauce |
25 000 |
PII Valodiņa |
5 000 |
Vispārējā izglītība |
EUR 294 654 |
Dobeles 1. vidusskola |
15 000 |
Dobeles Valsts ģimnāzija |
2 000 |
Mežinieku pamatskola |
13 180 |
Penkules pamatskola |
8 500 |
Dobeles sākumskola |
5 000 |
Auces vidusskola |
168 140 |
Bikstu pamatskola |
34 000 |
Bēnes vidusskola |
30 800 |
Augstkalnes pamatskola |
18 034 |
Interešu izglītība |
EUR 70 968 |
Dobeles Sporta skola |
60 000 |
Auces mūzikas un mākslas skola |
10 968 |
Vidēja, profesionālā izglītība |
EUR 25 738 |
Dobeles amatniecības vidusskola |
25 738 |
2023. gadā mācību līdzekļu un inventāra iegādei ir paredzēts finansējums 398 224 euro apmērā (t.sk. mācību līdzekļi 196 497 euro, inventārs 201 727 euro). Pamatkapitāla veidošanai izglītības iestādēs plānots finansējums 500 699 euro, tai skaitā mācību grāmatu iegādei 66 646 euro, datortehnikas un citas biroja tehnikas iegādei 294 442 euro, pārējo pamatlīdzekļu iegādei 139 277 euro (virtuves aprīkojums, bērnu laukumu iekārtas, mūzikas instrumenti un sporta aprīkojums).
2023. gadā izglītībā plānots izlietot 170 369 euro Eiropas savienības (ES) finansēto projektu realizācijai. Projektos plānots turpināt preventīvo darbu ar jauniešiem, kuri neapmeklē izglītības iestādes un nestrādā, kā arī sadarbojoties ar Nodarbinātības Valsts aģentūru veikt pieaugušo apmācību, lai veicinātu iesaisti darba tirgū, tāpat tiks nodrošināta pedagogu apmācība individuālo kompetenču pieejas attīstībai. 2023. gadā arī tiks turpināta skolu iesaiste Erasmus+ projektos.
Vispārējo valdības dienestu vajadzībām 2023. gada pamatbudžetā paredzēti 6 355 453 euro, jeb 10,33 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.
Izdevumi vispārējiem valdības dienestiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
3 125 640 |
3 707 887 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
1 246 736 |
1 836 113 |
3000 | Subsīdijas un dotācijas |
0 |
0 |
4000 | Procentu izdevumi |
31 705 |
611 932 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
149 862 |
166 081 |
6000 | Sociālie pabalsti |
5 885 |
27 440 |
7000 | Transferti |
12 145 |
6 000 |
Pavisam kopā izdevumi |
4 571 973 |
6 355 453 |
Saskaņā ar budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši funkcionālajām kategorijām klasifikācijā "Vispārējie valdības dienesti" ir iekļauti:
1) centrālās administrācijas (deputāti, administrācija, komisijas, kanceleja, iekšējais audits, juridiskie pakalpojumi, dzimtsarakstu nodaļa, finanšu nodaļa, personāla nodaļa) uzturēšanas izdevumi;
2) pagastu pārvalžu uzturēšanas izdevumi;
3) pašvaldības budžeta parāda darījumu apkalpošanas izdevumi – aizņēmumu procentu maksājumu un aizņēmumu apkalpošanas maksa.
No plānotajiem izdevumiem vispārējiem valdības dienestiem 3 707 887 euro jeb 58,34 % no plānotajiem izdevumiem veido atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Dobeles novada pašvaldības saistību atmaksas apmērs 2023. gadam ir plānots 2 275 949 euro. Plānotais saistību apmērs 2023. gadam sastāda 8,06 % no pašvaldības pašu ieņēmumiem.
2023. gadā plānots ņemt aizņēmumus Valsts kasē sekojošo projektu realizācijai:
J. Čakstes ielas, Dobelē pārbūvei, 2. kārta – 270 000 euro
SAC "Tērvete" ēkas siltināšanas projekta realizācijai – 705 532 euro
Multifunkcionālā laukuma izbūvei Dobeles stadionā – 1 000 000 euro
Projekta "Sabiedrībā balstīta sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Dobeles novadā" realizācijai – 540 810 euro
2023. gadā plānots būtisks pieaugums aizņēmumu procentu nomaksai, jo arī pašvaldību aizņēmums skar EURIBOR procentu likmju izmaiņas, plānotais izmaksu pieaugums 580 222 euro.
Izdevumi sabiedriskai kārtībai un drošībai atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
650 254 |
1 067 793 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
118 142 |
174 656 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
48 563 |
157 370 |
Pavisam kopā izdevumi |
816 959 |
1 399 819 |
Sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai – pašvaldības policijas, bāriņtiesas un ugunsdrošības darbības izdevumiem 2023. gada pamatbudžetā plānoti 1 399 819 euro, jeb 2,27 % no pašvaldības kopējiem izdevumiem.
Atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas sabiedriskās kārtības un drošības dienestu uzturēšanai ir 1 067 793 euro jeb 76,28 % no plānotajiem izdevumiem. Salīdzinājumā ar 2022. gadu darba algas fonda izmaksas palielinājušās, sakarā ar plānoto policijas darba nodrošināšanu režīmā 24/7 visā jaunā novada teritorijā un projekta ietvaros izveidotā koordinācijas centra darbības uzsākšanu, kā arī atlīdzības fonda pārskatīšanu.
Pamatkapitāla veidošana sabiedriskai kārtībai un drošībai ir paredzēti 157 370 euro. 2023. gadā Latvijas–Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas ietvaros Dobeles novada pašvaldība turpina realizēt projektu "Pārrobežu sadarbība sabiedrisko pakalpojumu drošības un efektivitātes uzlabošanai" 109 747 euro apmērā. Projekta mērķis paredz nodrošināt efektīvus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus Šauļos un Dobelē, paplašinot video novērošanas tīklu un izveidojot Koordinācijas centru Dobeles pilsētā. Dobeles novada pašvaldība iegādāsies IT iekārtas izveidojot modernu infrastruktūru Koordinācijas centra funkcionēšanai, tajā skaitā izvietos video novērošanas kameras Dobeles pilsētā; izveidos īso telefona līniju, izveidojot dispečera pakalpojumu; organizēs un piedalīsies pieredzes apmaiņās un darbinieku kapacitātes celšanas aktivitātēs.
Izdevumi ekonomiskai darbībai atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
436 527 |
507 300 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
2 376 071 |
1 421 470 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
2 553 710 |
1 529 759 |
6000 | Sociālie pabalsti |
96 138 |
126 000 |
7000 | Transferti |
0 |
3 833 |
Pavisam kopā izdevumi |
5 462 446 |
3 588 362 |
Ekonomiskajai darbībai 2023. gadā plānots izlietot 3 588 362 euro, jeb 5,83 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.
Saskaņā ar budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši funkcionālajām kategorijām klasifikācijā "Ekonomiskā darbība" ir iekļauti nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pasākumu, Bezdarbnieki sabiedriskos darbos pasākumu, Būvvaldes, ielu un ceļu rekonstrukcijas, tūrisma darbības nodrošināšanas izdevumi.
Atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas ekonomiskajai darbībai ir 507 300 euro jeb 14,13 % no plānotajiem izdevumiem. Atalgojuma fonda pieaugums skaidrojams ar darba algas apjoma pārskatīšanu saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Pakalpojumu un preču apmaksai 2023. gadā plānoti 1 421 470 euro jeb 39,61 % no izdevumiem, kas ir autoceļu ikdienas uzturēšanai paredzētā valsts mērķdotācija un Tūrisma informācijas centra uzturēšanas izdevumi 96 735 euro apmērā.
2023. gadā saņemto Valsts finansējumu 1 089 671 euro autoceļu uzturēšanai plānots izlietot pašvaldības autoceļu un ielu ikdienas uzturēšanai:
EUR |
||
1. | Sniega tīrīšana, kaisīšana |
339951 |
2. | Grants seguma atjaunošana, greiderēšana, planēšana |
210500 |
3. | Caurteku remonti |
40000 |
4. | Ceļu un ielu horizontālie apzīmējumi |
25000 |
5. | Asfalta bedrīšu remonts, ietvju remonts |
110000 |
6. | Zāles pļaušana, grāvju tīrīšana |
20000 |
7. | Autobusu pieturu paviljonu uzturēšana |
10500 |
8. | Apstrāde ar pret putekļu absorbentu |
25000 |
9. | Ceļa zīmju iegāde un uzstādīšana |
35000 |
10. | Luksoforu uzturēšana |
5010 |
11. | Ceļmalu apauguma noņemšana |
48000 |
12. | Tiltu uzturēšana (remonts) |
70000 |
13. | Autoceļu kartogrāfiskā uzturēšana sistēmā |
5500 |
14. | Dubultās virsmas apstrāde |
40000 |
15. | Ielu būvniecība (atjaunošana) |
50000 |
16. | Ceļu būvniecība (atjaunošana) |
55000 |
15. | Pārējie izdevumi |
210 |
Pamatkapitāla veidošana ekonomiskajai darbībai ir plānota 1 529 759 euro jeb 42,63 % no kopējiem izdevumiem. 2023. gadā tiek plānota J. Čakstes ielas pārbūve 2. kārta Dobeles pilsētā 437 208 euro apmērā (t.sk. Valsts kases aizņēmums 270 000 euro, pašvaldības līdzfinansējums 167 208 – 132 574 euro), ceļa seguma atjaunošanai Bikstu pagastā paredzēti EUR 266 240, ceļa seguma atjaunošanai Dobeles pagastā paredzēti EUR 185 415, ceļa seguma atjaunošanai Penkules pagastā paredzēti EUR 60 393, gājēju celiņa izbūvei Penkulē (projekta izstrāde) paredzēti EUR 6 776, gājēju celiņa izbūvei Aucē (projekta izstrāde) paredzēti EUR 8 395, stāvlaukuma ierīkošanai Zaļā ielā 22, Dobele projektēšanas darbiem paredzēti EUR 5 760, kā arī citiem ielu un ceļu remonta darbiem EUR 366 876.
2023. gadā Vides aizsardzībai ir plānoti 148 737 euro jeb 0,24 % pašvaldības kopējiem izdevumiem, tie ir paredzēti lietus kanalizācijas un ārējo kanalizācijas tīklu uzturēšanai un liel gabarīta un dalīto atkritumu apsaimniekošanai.
Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai kopā 2023. gadā plānoti 7 452 124 euro, jeb 12,11 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.
Izdevumi teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
692 124 |
1 055 787 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
1 770 067 |
3 059 264 |
3000 | Subsīdijas un dotācijas |
1 515 447 |
1 671 420 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
533 064 |
1 655 699 |
6000 | Sociālie pabalsti |
0 |
0 |
7000 | Transferti |
3645 |
9 778 |
Pavisam kopā izdevumi |
4 514 347 |
7 452 124 |
Atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai ir 1 055 787 euro jeb 14,17 % no plānotajiem izdevumiem.
2023. gadā plānots piešķirt dotācijas kapitālsabiedrībām deleģēto funkciju izpildei SIA "DOBELES NAMSAIMNIEKS" 16 900 euro apmērā, SIA "Dobeles komunālie pakalpojumi" 931 087 euro apmērā, SIA "DOBELES ŪDENS" 40 000 euro apmērā un SIA "AUCES KOMUNĀLIE PAKALPOJUMI" 681 581 euro apmērā.
Izdevumi deleģēto funkciju izpildei
Dobeles komunālie pakalpojumi SIA |
931 087 |
Klaiņojošu dzīvnieku uzturēšana |
13297 |
Kapu saimniecība |
262798 |
Sabiedriskā tualetes uzturēšana |
23853 |
Pašvaldības teritorijas kopšana |
403 867 |
Zaļumsaimniecība |
223124 |
Šķiroto atkritumu apsaimniekošana |
4148 |
Dobeles namsaimnieks SIA |
16900 |
Bērnu rotaļu laukumu uzturēšana |
16900 |
Auces komunālie pakalpojumi SIA |
681581 |
Kapu saimniecība |
100453 |
Klaiņojošu dzīvnieku uzturēšana |
2169 |
Pašvaldības teritorijas kopšana |
394533 |
Zaļumsaimniecība |
161187 |
Sabiedriskā tualetes uzturēšana |
23239 |
Dobeles ūdens SIA |
40000 |
Lietus ūdens kanalizācijas un publiskās infrastruktūras uzturēšana |
40000 |
Pamatkapitāla veidošana teritoriju un mājokļu apsaimniekošanai paredzēti 1 655 699 euro jeb 22,22 % no kopējiem izdevumiem.
2023. gadā plānots realizēt 3 LEADER projektus par kopējo finansējumu 171 500 euro. Divu projektu ietvaros paredzēts uzstādīt rotaļu iekārtas un āra trenažierus vairākos novada pagastos (Dobeles, Annenieku, Auru, Zebrenes, Vītiņu, Bēnes, Lielauces) un Aucē par kopējo summu 100 000 euro, trešā projekta ietvaros tiks izveidots dienas centrs "Domu nams" Augstkalnes pagastā par kopējo summu 71 500 euro.
Paredzēts finansējums arī ielu apgaismojuma izbūvei Auros, Auru pagastā 17 310 euro, ielu apgaismojuma izbūvei pie Dobeles Mākslas skolas 5 407 euro, Bikstu pagastā – 19 116 euro, ielu apgaismojuma izbūvei "Gaismas" Tērvetes pagastā paredzēti 20 500 euro, Krimūnu pagastā – 3 501 euro. Ikdienas ielu apgaismojuma tīklu uzturēšanai paredzēti 62 390 euro, elektroenerģijai novada ielu apgaismojumam paredzēti 319 253 euro.
2023. gadā Multifunkcionālā laukuma izbūvei Dobeles stadionā paredzēts 1 000 000 euro (Valsts kases aizņēmums).
Veselībai 2023. gadā plānoti 147 919 euro, jeb 0,24 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem. Šeit uzskaitīti feldšerpunktu uzturēšanas izdevumi un projekta "Veselības veicināšana un slimību profilakse" plānotie izdevumi.
Atpūtai, sportam un kultūrai 2023. gadā plānoti 4 702 583 euro, jeb 7,64 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.
Izdevumi atpūtai, kultūrai un sportam atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
1 619 122 |
2 131 913 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
1 386 466 |
2 205 234 |
3000 | Subsīdijas un dotācijas |
137 221 |
162 010 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
344 751 |
203 324 |
6000 | Sociālie pabalsti |
0 |
0 |
7000 | Transferti |
102 |
|
Pavisam kopā izdevumi |
3 487 560 |
4 702 583 |
Atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas atpūtai, sportam un kultūrai plānotas 2 131 913 euro jeb 45,33 % no plānotajiem izdevumiem.
Klasifikācijas kodā Preces un pakalpojumi ir uzskaitīti šīs nozares iestāžu, struktūrvienību uzturēšanas izdevumi un ar nozari saistītu pasākumu organizēšanas un nodrošināšanas izdevumi.
Kārtējos izdevumos ir ieplānoti izdevumi arī kultūras un sporta iestāžu remontdarbiem 62 607 euro apmērā, paredzēts veikt remontdarbus sekojošās iestādēs:
EUR 62 607 |
|
Bikstu sporta zāle |
1 295 |
Dobeles sporta centra |
26 967 |
Jaunbērzes bibliotēka |
5 200 |
Bēnes tautas nams |
1 000 |
Dobeles pilsētas kultūras nams / brīvdabas estrādei/ |
9 300 |
Bukaišu tautas nams |
3 000 |
Vītiņu tautas nams |
560 |
Krimūnu tautas nams |
10 000 |
Dobeles novadpētniecības muzejs |
5 285 |
2023. gadā plānoti gada centrālie pasākumi kultūras un sporta jomā:
Dobeles novada plānotie pasākumi | |
Kultūras un Sporta Gada balle |
3 000 |
Mīlestības svētku balle Aucē |
3 000 |
Pavasara balle Dobelē |
2 100 |
Lieldienu pasākums Dobelē un Aucē |
7 727 |
Brīvības svētki |
2 737 |
Vasaras sezonas atklāšana Ķestermeža estrādē |
11 942 |
Dobeles novada amatierkolektīvu lielkoncerts Ķestermeža estrādē |
23 000 |
Auces brīvdabas estrādes atklāšanas pasākums |
8 050 |
Dobeles pilsētas svētki |
63 000 |
Tērvetes estrādes atklāšanas svētki |
3 700 |
Dobeles 1. starptautiskais bigbendu festivāls Pļavas ielas terasē |
20 038 |
Jāņu ielīgošana Ķestermeža estrādē |
7 837 |
Līgo pasākums Aucē un Tērvetē |
7 350 |
Pils Dārza svētki |
5 510 |
Auces pilsētas svētki |
45 000 |
Koncerts Ivo Fominam 55 Ķestermeža estrādē |
6 800 |
Tērvetes svētki, mazuļu godināšana |
21 200 |
Dobeles pils svētki |
20 000 |
Koncerts Zvaigznes ceļš Ķestermeža estrādē |
6 800 |
Ābolu svētki |
7 700 |
Leģendu nakts |
6 880 |
Rudens balle |
7 350 |
Lāčplēša diena |
6 459 |
Valsts svētki – Gaismas vārdi Latvijai |
26 900 |
Egles iedegšanas pasākums Dobelē |
15 000 |
Egles iedegšanas pasākums Aucē un Tērvetē |
2 400 |
Vecgada balle Dobelē |
2 947 |
Jaungada balle Aucē |
2 000 |
Jaunā gada sagaidīšana Vēsturiskajā tirgus laukumā |
6 589 |
Atbalsts biedrībām sporta jomā plānots 139 010 euro apmērā, t.sk. atbalstot sportistu dalību Eiropas čempionātos 97 010 euro, līdzfinansējums sporta projektu konkursos un individuālajiem sportistiem 42 000 euro.
Līdzfinansējums Kultūras projektu konkursos paredzēts 23 000 euro apmērā.
Klasifikācijas kodā Pamatkapitāla veidošana plānoti 203 324 euro no plānotajiem izdevumiem. Plānots iegādāties pamatlīdzekļus Dobeles novada sporta iestādēm 61 276 euro apmērā. Bibliotēkām paredzēts finansējums 53 820 euro apmērā, kultūras namiem un muzejiem 48 778 euro, kultūras pārvaldei 39 450 euro.
Sociālām vajadzībām no Dobeles novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem plānoti 11 317 508 euro, jeb 18,40 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumu kopējā apjoma.
Izdevumi sociālai aizsardzībai atbilstoši ekonomiskajām kategorijām
Klasifikācijas kods |
2022. gada izpilde |
2023. gada plāns |
|
1000 | Atlīdzība |
2 899 626 |
4 044 393 |
2000 | Preces un pakalpojumi |
1 728 192 |
3 210 030 |
3000 | Subsīdijas un dotācijas |
45 945 |
78 714 |
5000 | Pamatkapitāla veidošana |
2 537 558 |
2 105 104 |
6000 | Sociālie pabalsti |
1 943 003 |
1 879 267 |
7000 | Transferti |
8 252 |
0 |
Pavisam kopā izdevumi |
9 162 576 |
11 317 508 |
4 044 393 euro no plānotajiem izdevumiem sociālās aizsardzības iestādēm un pasākumiem veido atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas ir 35,74 % no sociālajai jomai atvēlētajiem izdevumiem.
2023. gada pašvaldības budžetā plānoti izdevumi sociālās jomas iestāžu uzturēšanai, sociālo darbinieku apmācībām un supervīzijām.
Sociālās jomas iestādēs inventāra iegādei 2023. gadā paredzēts finansējums 24 070 euro un pamatkapitāla veidošanai jeb pamatlīdzekļu iegādei 28 580 euro.
Kārtējos izdevumos ir ieplānoti izdevumi sociālās jomas iestāžu remontdarbiem 284 564 euro apmērā, ir paredzēts veikt remontdarbus sekojošās iestādēs:
ĢAC Lejasstrazdi |
25 000 |
Atbalsta centrā ģimenēm Brīvības ielā 11, Dobelē |
10 000 |
Dobeles novada Sociālais dienests |
7 850 |
Grupu dzīvokļi |
1 200 |
Higiēnas centrs Aucē |
2 281 |
SAC Tērvete |
238 233 |
2023. gadā sociālās jomas budžetā plānots turpināt projekta "Atver sirdi Zemgalē" realizāciju, kas tiek īstenots deinstitucionalizācijas ietvaros, plānotais finansējums 544 628 euro, SAC "Tērvete" siltināšanas projekta realizācija – plānotais finansējums 1 260 707 euro.
Tāpat DI procesa ietvaros 2021. gadā uzsākta projekta "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras attīstība Dobeles novadā" realizācija, 2023. gadā budžetā paredzēti 1 347 331 euro (Valsts kases aizņēmums – 540 810 euro, ES fondu finansējums 436 636 euro, pašvaldības budžeta finansējums – 369 885 euro). Projekta mērķis sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība Dobeles novadā. Projektā galvenās aktivitātes:
pakalpojuma "Grupu dzīvokļi" personām ar garīga rakstura traucējumiem (10 personām) izveide Ādama ielā 2 Dobelē – telpu pārbūve, aprīkojuma un mēbeļu iegāde;
pakalpojuma "Specializētās darbnīcas" personām ar garīga rakstura traucējumiem (16 personām) izveide Ādama ielā 2 Dobelē – telpu remonts un pielāgošana, aprīkojuma un mēbeļu iegāde;
pakalpojuma "Dienas aprūpes centrs personām ar garīga rakstura traucējumiem" (20 personām) izveide Brīvības ielā 11 Dobelē – telpu pārbūve, aprīkojuma un mēbeļu iegāde;
projekta publicitātes nodrošināšana.
No sociālās jomas 1 879 267 euro jeb 16,60 % ir izdevumi sociālajiem pabalstiem un ilgstošas sociālas aprūpes nodrošināšana.
Sociālo pabalstu veidus un to piešķiršanas kārtību nosaka Dobeles novada saistošie noteikumi. Pašvaldības sociālie pabalsti plānoti, lai, pirmkārt, nodrošinātu garantētā iztikas minimuma, mājokļu pabalstu un pabalstu ēdināšanas izdevumu segšanai tiem iedzīvotājiem, kuriem, normatīvo aktu noteiktajā kārtībā, ir tiesības saņemt šos pabalstus. 2021. gadā izstrādāti jauni vienoti saistošie noteikumi par sociālajiem pabalstiem visā novada teritorijā.
2. att. Dobeles novada 2023. gada sociālās palīdzības pabalstu struktūra
2023. gadā plānots izmaksāt garantētā minimālā ienākuma pabalstus 275 657 euro apmērā, un mājokļa pabalstus – 443 388 euro apmērā. Pēdējos gados arvien palielinās maznodrošināto personu skaits, kuri ir tiesīgi saņemt mājokļa pabalstu, bet no 01.07.2021. normatīvo aktu izmaiņas paredz citu kārtību mājokļa pabalsta aprēķinam, būtiski ietekmējot pabalstu saņēmēju loku un pabalstu lielumu.
Lielākās citu pabalstu izmaksas plānotas – Pabalstiem bērniem un audžuģimenēm 115 595 euro, pabalstiem veselības aprūpei – 48 760 euro, ārkārtas un neparedzēto situāciju pabalstiem plānoti 63 682 euro.
2023. gadā Dobeles novada pašvaldība plāno saņemt dotāciju asistenta pakalpojuma nodrošināšanai pašvaldībā 520 000 euro apmērā, kuru plānots izlietot atlīdzībai par asistentu sniegtajiem pakalpojumiem cilvēkiem ar I un II invaliditātes grupu un bērniem ar invaliditāti no 5 līdz 18 gadu vecumam.
Atbalsts biedrībām sociālās aizsardzības jomā plānots 78 714 euro apmērā – atbalstu var saņemt biedrības kā līdzfinansējumu plānotajiem pasākumiem vai aktivitātēm iesniedzot savu pieprasījumu pašvaldības noteiktajā termiņā.
Dobeles novada pašvaldība arī turpmāk piešķirs pabalstus katram jaundzimušajam, pabalstus kāzu 50 gadu un 60 gadu jubilejās, pabalstu apaļās dzīves jubilejās, kā arī pabalstus politiski represētajām personām vienu reizi gadā, kā arī citus saistošajos noteikumos noteiktos pabalstus. Kopumā šim mērķim paredzēti 97 000 euro. Aprēķini veikti, ņemot vērā iepriekšējo gadu rādītājus.
Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumu apmaksai 2022. gadā plānoti 585 000 euro, kas ir par 169 300 euro vairāk kā 2022. gadā, jo arī šis pakalpojums ir būtiski sadārdzinājies.
2023. gadā plānots viens jauns sociālās jomas projekts – Vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi Dobeles novada pašvaldības ēkās, plānotais finansējums 2023. gadam 166 500 euro.
IV. Ziedojumu un dāvinājumu budžets
Ziedojumu un dāvinājumu budžets ir kopbudžeta daļa, kuru veido ziedojumi un dāvinājumi, un citi pašu ieņēmumi, kā arī izdevumi, kurus paredzēts segt no šiem ieņēmumiem.
Ziedojumu budžeta izdevumi – 12 121 euro apmērā galvenokārt plānoti:
SAC Tērvete – 7 726 euro,
kultūras un sporta pasākumiem – 1 141 euro,
izglītības pasākumiem – 504 euro,
Sociālās jomas pasākumiem – 1 517 euro,
pārējiem pasākumiem – 1 233 euro.
Plānojot 2023. gada pašvaldības budžetu, ņemtas vērā visu nozaru un jomu intereses un esošie līdzekļi maksimāli sabalansēti tā, lai finansējums ir pietiekošs gan infrastruktūras uzturēšanai un attīstībai, gan projektu un pasākumu realizācijai, gan sociālajiem jautājumiem, izglītībai, kultūrai un sportam. 2023. gadā un turpmāk pašvaldībai būtiski ir nodrošināt novada attīstības un investīciju projektu ieviešanu un realizāciju, uzlabojot iestāžu, ceļu un ielu infrastruktūru, tādējādi ceļot dzīves vides kvalitāti novadā. Lai veicinātu novada attīstību, investīcijām infrastruktūrā arī turpmāk tiks piesaistīti Eiropas Savienības fondu līdzekļi. Neskatoties uz ierobežoto finansējumu, pašvaldība, plānojot budžetu kārtējam gadam, ievēro pēctecības un attīstības principu, aktualizējot investīciju plānu un izvērtējot finanšu stabilitāti ilgtermiņā.
Dobeles novada domes priekšsēdētājs I. Gorskis